موضوع: "دانستنی های قرآن"

چرا بعضى دعاها مستجاب نمى‏ شود؟

14ام اسفند, 1395

دعا نه تنها در دین اسلام امرى قطعى و مسلم است، بلکه در ادیان انبیاى گذشته و نزد پیامبران سلف نیز مسأله ‏ى دعا یک امر حتمى بوده و پیشوایان الهى این مطلب را به مردم گفته و آموخته‏اند، افزون بر این خودشان در موارد متعددى دعا کرده‏اند، که از جمله‏ى آن موارد دعاى حضرت ابراهیم علیه السلام و استجابت آن است که در سوره‏ى ابراهیم علیه السلام، آیه‏ى 37 ذکر گردیده است، و نیز دعاى حضرت موسى علیه السلام و پیامبران دیگر بیان شده است. خداوند در آیات متعددى بندگان را به دعا دعوت نموده است، از جمله در آیات “بقره، 186″ و آیه‏ى “غافر، 60″.گویا دعا کردن و خواندن خدا و خالق، یک نیروی فطری است که مصداق ها و شکل های مختلفی را به خود گرفته است. هر کسی در دینی که باشد ناخود آگاه در شرایطی چیزی از درون به او می گوید که باید به جایی دیگر وصل شود و درخواست داشته باشد.

درست است که از نظر قرآن مال و ثروت، زینت زندگی دنیا برای انسان هاست (آل عمران، آیه ۱۴؛ کهف، آیه ۴۶؛ قصص، آیات ۶۰ و ۷۹؛ احزاب، آیه ۲۸) اما همین موضوع به واسطه رعایت نکردن مسائلی منجر می شود که خسارت هایی را متوجه ما بکند.
در این میان چگونگی دعا و درخواست از خداوند بسیار مهم است، چرا که در هر کاری باید شرایط و مقدمات آن را بدانی تا با عملی کردن آن به نتیجه مطلوب برسی.

در مسأله دعا هم باید آداب و مقدماتش را بدانیم تا نتیجه مطلوب که همان استجابت دعا است ان شالله به خواست خدا محقق شود … البته باید بگذریم كه دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته ‏هاى ما خیر نیست و ما خیال مى‏ كنیم خیر را طلب مى ‏كنیم. 

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2

خدا هم روزی رسان است هم روزی نرسان !

18ام مهر, 1395

کلمه «رزق» که معادل فارسی آن «روزی» است؛ یعنی هر چیزى که موجودى دیگر را در بقاى حیات و زندگی ‌اش کمک نماید، و در صورتى که آن رزق، ضمیمه آن موجود و یا به هر صورتى ملحق به آن شود، حیاتش ادامه مى ‏‌یابد. [طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏18، ص 376]

با توجه به این معنای محدود، رزق تنها شامل مواد غذایى می ‌شود که چنین معنایی از رزق نیز در قرآن مورد استفاده قرار گرفته است: «وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» [بقره، 233]  در این آیه لباس از مصادیق رزق شمرده نشده است.

آنچه از موارد استعمال رزق  به دست می ‌آید؛ این است که در معناى این کلمه نوعى بخشش و عطا هم خوابیده است. این معناى اصلى و لغوى کلمه بود، ولى بعدها در معناى آن توسعه دادند و هر غذایى را که به آدمى می ‌رسد، چه دهنده‌‏ اش معلوم باشد و چه نباشد رزق خواندند، گویا رزق بخششى است که به اندازه تلاش و کوشش انسان به او می‌ رسد، هر چند که عطا کننده آن معلوم نباشد. سپس توسعه دیگرى در معناى آن داده و آن ‌را شامل هر سودى که به انسان برسد نموده‌‏اند، هر چند که غذا نباشد، و به این اعتبار، همه مزایاى زندگى اعم از مال، مقام، فامیل، یاوران، زیبایی، علم و… را رزق خواندند. [المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏3، ص 12]

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2

نام‌نویسی آزمون قرآن و عترت ارشاد از 15 شهریورماه آغاز می‌شود

22ام تیر, 1395

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور«اتقان نیوز» پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد در 4 گروه «حفظ قرآن کریم»، «ترجمه و مفاهیم قرآن کریم»، «تدبر در قرآن کریم»، «معارف اهل‌بیت(ع)» با محوریت سوره مبارکه «صف» برگزار می‌شود.

در این دوره از آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد رشته حفظ قرآن کریم در 8 سطح، مفاهیم قرآن در 5 سطح، تدبر در قرآن در 2 سطح و معارف قرآن و اهل‌بیت‌(ع) در 3 سطح برگزار می‌شود. همچنین مفاهیم و تدبر سوره مبارکه «صف» به عنوان رشته ویژه پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد در نظر گرفته شده است.

به گفته مرتضی خدمتکار مسئول آموزش معاونت قران و عترت ارشاد مشارکت سازنده مؤسسات و نهادهای قرآنی در این دوره از آزمون‌ها بیش از گذشته خواهد بود.

کدرشته‌های هر کدام از رشته‌ها و سطح‌های این دوره از آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد به شرح ذیل است؛

حفظ قرآن کریم

حفظ جز 30 (کد 3001)

حفظ جز اول (کد 3002)

حفظ 3 جز اول (کد 3003)

حفظ 5 جز اول (کد 3005)

حفظ 10 جز اول (کد 3006)

حفظ 15 جز اول (کد 3007)

حفظ 20 جز اول (کد 3008)

حفظ کل قرآن کریم (کد 3009)

مفاهیم قرآن کریم

مفاهیم سطح مقدماتی 1 (کد1007)

مفاهیم سطح 2 (کد 1001)

مفاهیم سطح تکمیلی (کد 1006)

مفاهیم سطح مقدماتی (کد 1002)

مفاهیم سوره مبارکه صف (کد110)

تدبر در قرآن کریم

تدبر در قرآن جز 30 (کد 4001)

تدبر در قرآن جز 29 (کد 4002)

معارف قرآن و اهل‌بیت(ع)

مفاهیم نهج‌البلاغه (کد 5001)

مفاهیم صحیفه سجادیه (کد 5002)

عقاید قرآنی (کد 5003)

ثبت‌نام در آزمون قرآن و عترت ارشاد به صورت الکترونیکی و از نیمه شهریور ماه سال جاری از طریق پایگاه اینترنتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود. این دوره از آزمون‌ها 20 آبان‌ماه به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری این مطلب!

ولایتمداری اصل داستان زندگی بشر از نظر قران

2ام اسفند, 1394

 

خدا دو داستان را در آغاز سریال خلقت انسان قرار داده و بارها در قرآن به آن اشاره کرده تا مسئلۀ اصلی در زندگی بشر را برای ما روشن کند. داستان تمرد ابلیس از سجده به آدم، یعنی ابلیس نتوانست «ولایت» و «برتری» آدم را بپذیرد. قابیل هم نتوانست «برتری» هابیل را بپذیرد. انسانی که بتواند برتری‌های دیگران را بپذیرد، به اوج کمال رسیده است. موضوع اصلی حیات بشر «ولایتمداری» است.
استاد پناهیان -نهال ولایت درنهاد خانواده-جلسه3

اشتراک گذاری این مطلب!

هدایت و ضلالت اجباری است یا اختیاری؟

29ام بهمن, 1394


ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺿﻠﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﺑﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﺳﺖ ﻳﺎ ﻏﻠﻂ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺸﻬﺎﺩﺕ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﻯ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺁﻥ ( (ﻫﺪﺍﻳﺖ) ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ( (ﺍﺿﻠﺎﻝ) ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﺴﺎﻋﺪ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﺟﺒﺎﺭﻯ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﺳﺒﺎﺏ (ﻛﻪ ﻧﺎﻡ ﺁﻧﺮﺍ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﻳﻢ) ﻳﺎ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺯﺩﻥ ﺍﺳﺒﺎﺏ (ﻛﻪ ﻧﺎﻡ ﺁﻧﺮﺍ ﺳﻠﺐ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﻳﻢ) ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺭﺍ ﺳﻠﺐ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻳﻚ ﻣﺜﺎﻝ ﺳﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﺸﺨﺺ ﺳﺎﺧﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻚ ﭘﺮﺗﮕﺎﻩ ﻳﺎ ﻳﻚ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺩ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺳﺎﺯﺩ ﺟﺎﻯ ﭘﺎﻯ ﺍﻭ ﻟﻐﺰﻧﺪﻩ ﺗﺮ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺳﻘﻮﻃﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﺠﺎﺕ ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭﺭ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﺟﺎﻯ ﭘﺎﻯ ﺍﻭ ﻣﺤﻜﻤﺘﺮ ﻭ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺗﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺳﻘﻮﻃﺶ ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻰ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺿﻠﺎﻟﺖ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺿﻠﺎﻟﺖ ﺧﺮﺩﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
منبع: تفسیر نمونه

در مورد جبر و تفویض ذیل همین آیه در تفسیر المیزان مطالب مفیدی آمده است.

ﻣﺜﻞ ﺑﺮفﺑﺮﻑ ﺭﺍ ﺑﺒین ﺍﮔﺮ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺷﻠﺎﻗﻲ ﺑﺒﺎﺭﺩ، ﻧﻤﻲ ﻧﺸﻴﻨﺪ. ﺑﺮﻑ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﻲ‌ﻧﺸﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺑﺒﺎﺭﺩ. ﺣﺮﻑ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺑﺮﻑ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻧﺮﻡ ﻭ ﻟَﻴﱢﱢﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻣﻲ‌ﻧﺸﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﻟﻨﺸﻴﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻭ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻣﻲ‌ﺭﻭﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻧﺮﻡ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﺍﮔﺮ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺧﺸﻦ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻧﻤﻲ ﺗﺎﺑﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﺩﻝ ﺳﻨﮓ ﺍﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻧﺸﺴﺖ. ﻛﻠﺎﻡ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺣﺎﻓﻆ ﭼﺮﺍ ﺑﺮ ﺩﻝ‌ﻫﺎ ﻣﻲ‌ﻧﺸﻴﻨﺪ، ﭼﻮﻥ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ، ﻣﺜﻞ ﻣﺨﻤﻞ ﻭ ﺣﺮﻳﺮ. ﺑﺒﻴﻦ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﻨﺸﻴﻦ ﭼﻪ ﻟﻄﻴﻒ ﻭ ﭼﻪ ﻧﺮﻡ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: «ﻧﺎﺯﻧﻴﻨﻲ ﭼﻮ ﺗﻮ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺩﻝ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ  ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪ ﻧﻨﺸﻴﻨﻲ»
منبع: مثل شاخه های گیلاس

 

اشتراک گذاری این مطلب!

آدم(ع) در قرآن و احادیث هزاره اول

1ام دی, 1394

طی سال های اخیر، تخصصی شدن کارهای پژوهشی موجب شده تا زمینه تدوین دانشنامه ها، فرهنگ نامه ها و کتاب های موضوعی شکل بگیرد. وجود این منابع امکان تحقیق و جستجو در موضوعات مختلف برای محققان را فراهم کرده است.مسعود براتی که خود سال ها در حوزه علمیه از محضر بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، آیت الله امیرزاده و … بهره برده است، از سال ۱۳۶۸ تاکنون به فعالیت در عرصه پژوهش های قرآنی مشغول بوده  است. موسسه پژوهشی فرهنگی قرآنی نور هدایت جاریه اقدام به تدوین سلسه کتب موضوعی با استفاده از احادیث و آیات قرآن کرده است. این موسسه طی سلسله پروژه های پژوهشی که تعریف کرده قرار است تا به زندگی انبیا و رسولان الهی، موضوعات قرآنی و آخر الزمان بپردازد.

نخستین مجموعه ای که به کوشش وی به تازگی منتشر شده است «آدم(ع) در قرآن و احادیث هزاره اول» نام دارد که در دو مجلد به چاپ رسیده و حاوی حدود ۲۶۰ عنوان موضوع مرتبط با حضرت آدم(ع) در قرآن و احادیث است. مقام معظم رهبری، آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی علوی گرگانی از جمله آیات عظامی هستند که انتشار این کتاب را اقدامی شایسته در این حوزه قلمداد کردند. به بهانه انتشار این کتاب و نیز فرا رسیدن هفته پژوهش، گفت وگویی با این پژوهشگر و محقق قرآنی درباره این کتاب که خود حاصل یک کار پژوهشی گسترده است داشته ایم که می خوانید؛

ادامه »

آیا می دانید...

1ام مرداد, 1394

آيا ميدانيد ذكر الحمدلله در سوره حمد نشانه توحيد محض است
وقتي تمام ستايشهابه سوي يك حلقه برميگردد،
آن حلقه همان واجب الوجود وتوحيدمحض است كه همه دلهابه يك سو وهمه چشمهابه يك جهت باشد .
اهل لغت ميان حمدومدح تفاوت قايلند.
حمدرابراي افعال حسنه اختياري به كار ميبرند درحاليكه مدح براي براي اين افعال بكار نميرود.
اهل دل حمدرا آتش عشق گفته اند آتشي كه از زبان عاشق به معشوق ميرسدوثنايي كه از زبان مصلي به حبيب ميرسد.
تنها حامد حقيقي محبوب،خودحضرت حق است زيراهمه دلها ازدرك وشناخت اوناتوان است وبيان مصلي تنها انعكاس حمدحضرت حق است.
فيض كاشاني ميگويد:تمام الفاظ حمد داراي دومعناست :حمد بر صفات الهي است.
حمد بر نعمات وآلاء خداي سبحان .
امام صادق فرمودند :
حمد سه حرف دارد
ح حكايت از وحدانيت
ميم حكايت ازملك
دال حكايت از ديموميت
است.
هركس خدارا حمدكند گويا اورا به اوصاف يگانگي ومالكيت وهميشگي بودن ستوده است.

كتاب بشارت اشارت . تالیف استاد زهره بروجردی (مدرس و مسئول حوزه علی بن موسی الرضا ع . تهران)

اشتراک گذاری این مطلب!

بفرمایید خدمتکار بهشتی !

30ام تیر, 1394

یکی از موضوعاتی که جایگاه والایی در اسلام داشته و دین و البته اخلاق و معرفت و مردانگی بر آن توجه خاص دارد، خدمت کردن به دیگران می باشد.


اهمیت خدمت به یكدیگر در آیات و روایات

قرآن کریم می فرماید: «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» (مائده/2) واجب است كه در كارهای خیر به یكدیگر كمك كنید.

در جای دیگر می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ» (بقره/195) خدا احسان شدگان را دوست می دارد و چقدر خوب است كه انسان محبوب خدا باشد.

خیلی اوقات ما در طول زندگی یک سری خدماتی را انجام می دهیم که رضایت افراد اطرافمان را به خود جلب کنیم، یادمان باشد یکی از راه های کسب رضایت خدا و محبوب شدن نزد او این است که به همدیگر خدمت کنیم.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) در حال اعتكاف بود، كسی سراغ ایشان آمد و با ایشان كار داشت و امام هم اعتكاف خود را برید. از ایشان پرسیدند كه شما معتكف هستی و نباید از مسجد بیرون بیایی. ایشان فرمود: من اعتكاف خود را بر هم می زنم تا مشكل ایشان را حل كنم.

اصلاً وقتی در بطن آداب دین وارد می شویم، می بینیم که رد پای خدمت به دیگران، احسان کردن و شاد کردن دل مردم در جای جای آن نمایان می باشد؛ چنانچه داریم اگر روزه مستحبی بودید و كسی شما را به خانه اش دعوت كرد، نگویید روزه هستید، بروید و بخورید، خدا ثواب روزه را به شما خواهد داد چون دل مسلمانی را شاد كردید.

در جایی داریم که پیامبر خدا صلی الله و علیه وآله فرمود: اگر می خواهید خدا به شما كمك كند شما هم كمك مردم باشید. «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَوْنِ الْمُوْمِنِ مَا كَانَ الْمُوْمِنُ فِی عَوْنِ أَخِیهِ الْمُوْمِنِ» (ثواب الأعمال، ص 135)

اگر دیدید وضع مالی خودتان خراب است صدقه بدهید هر چند ندارید چون اگر می خواهید كارتان راه بیفتد كار دیگران را راه بیندازید.
روایت داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله و علیه وآله) : «مَنْ قَضَی لِأَخِیهِ الْمُوْمِنِ حَاجَه یً كَانَ كَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ دَهْراً» (بحار الأنوار، ج 71، ص 302) كسی به دیگری خدمت كند، مثل كسی است كه عمری خدا را بندگی نماید.

ادامه »

روح هایی که زیستگاه شیطان می شوند !

29ام تیر, 1394

روح انسان‌ها با هم تفاوت دارند چنانچه بدنشان با یکدیگر فرق مى‌کند. بعضى روحشان خیلى کوچک است شاید بدن قوى‌اى داشته باشند، ولى اندک ناراحتى آنان را به جزع و فزع مى‌آورد. قدرت اندک فقر را ندارند، عصبانى مى‌شوند و حتى گاهى بر خدا اوقات تلخى مى‌کنند.در مقابل، برخى از انسان‌ها خیلى بزرگ و بزرگوارند. مومن مثل دریاست. قلب‌شان خیلى وسیع است.
چه نیکو فرمود حضرت على علیه‌السلام: «یا کمیل! ان هذه القلوب اوعیة؛ اى کمیل این دل‌ها را که در انسان‌ها مى‌بینى مثل ظرفند، فخیرها اوعاها »؛ (نهج‌البلاغه، حکمت :147)  هرچه آن عظیم و بزرگ باشد، ارجمندتر است و هیچ ناراحتى او را تکان نمى‌دهد.
راوى مى‌گوید به خدا قسم آن وقت که تمام لشکریان حسین‌بن على (علیه السلام) کشته شدند و آن حضرت تنها گشت، دیدم که حضرت مثل یک آدم خوشحال، برافروخته است و حوادث در نظر او هیچ است.
قلب به طور فطرى، صلاحیت و استعداد قبول دعوت ملک و شیطان را دارد و با پیروى از هوس‌ها و شهوات و یا اعراض از آن‌ها، یکى از آن‌ها را برمى‌گزیند؛ اگر دنبال شهوات برود قلبش زیستگاه شیطان مى‌شود و اگر با شهوات مخالفت کند، قلبش محل نزول ملائکه مى‌شود.
و آن قلبى که محبوب‌تر و نزدیک‌تر به خداوند باشد، بهترین است.  قلبى که عارى از کینه و عداوت باشد، نسبت به همه حتى دشمنانش خیرخواه باشد.

ادامه »

مؤمن واقعی کیست؟

12ام تیر, 1394

 

پاسخ «حجت الاسلام رضا محمدی» کارشناس مباحث اعتقادی، به این پرسش که «مؤمن واقعی کیست و برای مؤمنین چه صفاتی بیان شده است؟»

(برگرفته از رادیو سراسری معارف) (7:35)

 

از اینجا دانلود کنید

اشتراک گذاری این مطلب!

خدا به اینها محل نمی گذارد!

11ام تیر, 1394

برخی صفات ذمیمه وقتی ضمیمه می‌‌شوند به شخصیت‌ آدم‌، دیگر خدا به انسان محل نمی‌گذارد!
با اینکه همه چیز و همه کس در تیرس نگاه نافذ و رحمت‌آمیز خداست اما قرآن می‌گوید خدا به بدعهدها و سوگندفروش‌ها نگاه نمی‌کند، نه تنها نگاه که حتی افتخار هم‌کلامی با حضرتش را هم دریغشان می‌کند. بینید:
انَّ الَّذینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَنًا قَلیلاً أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ وَ لا یُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لا یَنْظُرُ ِاِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَكِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ «کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنها بهره‌ای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمی‌گوید و به آنان در قیامت نمی‌نگرد و آنها را (از گناه) پاک نمی‌سازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست».(آل عمران/77)

در هیچ جای قرآن این لحن قهرآمیز و این تعداد تهدید پیاپی را نمی‌یابید.
در شأن نزول این کریمه، بین اهل تفسیر اختلاف است . عده‌ای می‌گویند: این آیه خطاب به گروهی از دانشمندان اهل کتاب است مثل کعب بن اشرف و حیّی بن اخطب که چون با رونق بازار اسلام، موقعیت اجتماعی خود را متزلزل می‌دیدند، روی آوردند به تحریف نسخه‌هایی از تورات که موید حقانیت پیامبر اسلام(ص) بود. اینها حتی به دروغ سوگند خوردند که این جمله‌های تحریف‌شده، از ناحیه خداست!

ادامه »

تفسیری که عمل به آن آتش است

30ام اردیبهشت, 1394

تفسیر به رأی، تفسیری است که شخص، بدون توجه به احادیث و تفاسیری که از طرف معصومین (علیهم السلام) پیرامون آیات قرآن رسیده و بدون توجه به آیات دیگر قرآن (عام و خاص، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ) یا بدون تسلط بر علم تفسیر (یا علم مربوط به تفسیر)، تنها با در نظر گرفتن پیش فرض هایی که در ذهن خود دارد، به تحلیل و تفسیر پیرامون آیات قرآن پرداخته و در صدد آن باشد که عقاید خود را به قرآن مستند نماید.

تفسیر در لغت و اصطلاح به چه معنا است؟

تفسیر - مصدر باب تفعیل - از ماده «فسر»، جمع آن «تفاسیر» در لغت، به روشن کردن و توضیح دادن مطلب و کشف نمودن آمده است.

برخی نیز گفته‌اند: تفسیر، روشن کردن و کشف نمودن مراد و مقصود از لفظ مشکل است. (لسان العرب، ج 5، ص 55)

در اصطلاح؛ تعریف ‌های گوناگونی از علم تفسیر، ارائه شده است، از جمله تعریف زرقانی در مناهل العرفان که گفته است: «علم یبحث فیه عن القرآن من حیث دلالته على مراد اللّه تعالى بقدر الطّاقة البشریة»؛ تفسیر، علمی است که در آن به توان بشری از احوال قرآن از آن جهت که بر مراد خداوند متعال دلالت دارد، بحث می‌شود.

فرق بین تفسیر به رأی (که تفسیر به فکر و گمان شخصی است) و تفسیری که در آن از یک نظر روشنفکرانه (خبر واحد موثق) استفاده شده است چیست؟

ادامه »

روش های تثبیت آیات حفظ شده

22ام اسفند, 1393

 

تثبیت یعنی دوباره خوانی محفوظات قبلی از حفظ و بازآوری آنها در ذهن جهت ثبات بیشتر و ماندگاری بهتر در حافظه بلند مدت.

 

همانطور که اشاره شد، مهم ترین کار حافظ، انتقال محفوظات کوتاه مدت به بلند مدت است. حفظ قرآن خیلی کار سخت و پیچیده ای نیست، اما نگه داشتن محفوظات در ذهن با توجه به اینکه محفوظات دائما در حال بیشتر شدن است، کار مشکلی است و باید برای آن یک برنامه ریزی دقیق داشت.

 

اجازه دهید برای روشن شدن اهمیت جایگاه تثبیت در حفظ قرآن کریم، مثالی را عرض نماییم. فرض کنید که شما می خواهید سوره ی مبارکه بقره (که بزرگترین سوره ی قرآن نیز هست) را حفظ کنید. تصمیم خود را گرفته و شروع به حفظ آن می نمایید. برای خود اینگونه برنامه ریزی کردید که روزی یک صفحه از سوره ی مبارکه ی بقره را حفظ کنید ( و یا کمتر و بیشتر، حتما میزان حفظ خود را بر اساس توانایی و وقتی که در روز می توانید بدان اختصاص دهید تنظیم نمایید)

 

در صفحات اول ظاهرا مشکلی ندارید، اما  هر چه بر حجم محفوظات شما اضافه می گردد، اندک اندک مشکلات را درک خواهید نمود. بعد از حفظ ده صفحه از سوره ی مبارکه ی بقره، احساس می کنید که در حفظ خوانی آنها از اول تا انتها، با مشکلات جدی روبرو هستین و این مسئله زمانی که محفوظات شما به بیش از بیست و یا سی صفحه برسد نمود بیشتری پیدا می کند.

 

مشکل شما این است که شما زمان اختصاصی برای امر تثبیت نداشته اید و روزانه فقط صفحه مورد نظر را حفظ نموده و صفحات گذشته را در ذهن به تثبیت نرسانده اید. برای رفع این مشکل باید برنامه ی تثبیت منظمی داشته باشید.

 

همانطور که اشاره شده، زمان روزانه خود را (که اختصاص به قرآن می دهید) بر دو قسمت تقسیم نموده و یک قسمت آن را به امر ثبیت بپردازید. به یاد داشته باشید که حتما بین زمان حفظ و تثبیتتان حد اقل دو الی سه ساعت فاصله ی زمانی باشد. زمان تثبیت خود را نیز تقسیم به دو بخش کنید. بخش اول تثبیت محفوظات همان روز و بخش دوم تثبیت محفوظات روزهای گذشته.

ادامه »

وسیله ا‏ى برای شناخت حقّ از باطل

30ام مهر, 1393

هر كجا میان سلیقه ‏ها، افكار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم، حرف آخر از آن قرآن است. حتّى اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم، باید به حدیثى توجّه كنیم كه مطابق با قرآن باشد.

مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقانَ إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِآیاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ اللَّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقامٍ (آل عمران ـ 4)

او پیش از این (تورات و انجیل را) براى هدایت مردم (فرو فرستاد) و اینك فرقان را (كه وسیله‏ى تمیز حقّ از باطل است) نازل كرد، البتّه براى كسانى كه به آیات الهى كفر ورزند، عذاب شدیدى است و خداوند شكست ناپذیر صاحب انتقام است.

ادامه »

چه کسانی مخاطب آیه یُضِلُّ مَن یَشَاء وَ یَهْدِی مَن یَشَاء هستند؟

21ام شهریور, 1393

هدایت ابتدایی بر اساس عقل و فطرت و وحی تحقق می‌یابد و شامل حال همه انسان‌ها، اعم از مومن و کافر می‌شود اما هدایت و ضلالت بر اساس پاداش و کیفر جور دیگری است.

آیاتی در قرآن وجود دارد که دلالت می کند هدایت و گمراهی انسان ها به دست خداوند است: “فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاء وَ یَهْدِی مَن یَشَاء ” یعنی خدا هر که را بخواهد هدایت می کند و هر که را بخواهد گمراه می کند که نمونه این دست آیات را می توان در سوره هایی مانند منافقون، قصص و … مشاهده کرد؛ با این توصیف وقتی هدایت و ضلالت افراد به دست خداوند صورت می گیرد و هر که را او بخواهد در مسیر درست یا منحرف قرار می دهد، آیا انسان در هدایت و گمراهی خود نقشی دارد؟ در واقع با این رویکرد، انسان هیچ اختیاری از خود برای سعادتمند شدن یا شقاوت ندارد و همه این ها با اراده و به خواست خدا صورت می گیرد، آیا این ادعا درست است؟

طبق آیات و روایات دو گونه هدایت و ضلالت داریم: ابتدایی و از باب پاداش و کیفر.

خداوند در آیه 26 سوره بقره می فرماید:” إِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَن یَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فیعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَ یَهْدِی بِهِ کَثِیرًا وَ مَا یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِینَ؛ خداوند از این که (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد!"

ادامه »

اصول اندیشه صحیح در سوره حمد!

19ام شهریور, 1393

یكی از امور مهم زندگی انسان «چگونه اندیشیدن» است. چرا كه نحوه تفكر هر فرد به طور مستقیم بر احساسات و عملكردهای او تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب، شخصیت انسان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.
حمد

اندیشه‌ی صحیح، تفكری است كه می تواند ابعاد بالقوه وجود انسان را به فعلیت برساند و او را به سوی رشد و فلاح رهنمون کند.

به میزانی كه اندیشه مثبت داشته باشیم، حیات طیبه روزیمان می‌شود و از سلامت روح و روان برخوردار شده، در نتیجه از جنبه‌های مختلف زندگیمان لذت می‌بریم.

از سوی دیگر به میزانی كه تفكرمان منفی باشد، فقر، نفرت، گریز از خلق و دیگر اموری كه در این راستا هستند، دامنگیرمان می‌شود.

بنا به نقش مهمی كه «اندیشه صحیح» در زندگی ما ایفا می‌كند، در محضر قرآن قرار می‌گیریم تا بیاموزیم كه چگونه خداوند «رَبِّ الْعالَمینَ» است، یعنی مربی و رشد دهنده تمام موجودات عالم هستی است پس مربی من هم هست .«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»

طبق این آیه، باور دارم كه من هم قابل رشد و تربیت هستم و خدای سبحان دائماً مرا مشمول ربوبیت خود قرار می‌دهد.

اگر در مرحله‌ای از زندگی تصورم این باشد كه: دیگر از من گذشته است و دیگر قابل اصلاح و تربیت نیستم ، دچار اندیشه‌ای نادرست شده‌ام.

تفكر صحیح این است كه در هر مقطعی از زندگی، خود را تحت تربیت «رَبِّ الْعالَمینَ» قرار دهیم و باور داشته باشیم كه در هر مرتبه و مرحله‌ای كه هستم، قابلیت ارتقاء به مرحله‌ای بالاتر و والاتر را دارم.

ادامه »

آداب تلاوت قرآن (4)

2ام مرداد, 1393

ترتیب و پیوستگی در قرائت آیات و سوره ها، از آداب دیگر تلاوت قرآن است.

از فضیلت های تلاوت آن است که قرآن به طور منظم دوره شود. خوب است قاری تلاوت را از سوره حمد آغاز نموده، به طور پیوسته هر شبانه روز ادامه داده تا به سوره ناس ختم کند.

***

تحزین نفس، تضرّع و گریه از آداب تلاوت است. همان گونه که فرد هنگام بیماری با حزن و اندوه به طبیب مراجعه می کند، قاری نیز شأن طبابت قرآن را شناخته و برای مداوای امراض روحی و قلبی با حزن و گریه در محضر قرآن حاضر می شود.

***
قرآن به پیروان صادق خود می آموزد: فَاِذا قَرَأتَ القُرآنَ فَاستَعِذ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجیم. چون تلاوت قرآن کنی، اول از شر وسوسه ی شیطان، به خدا پناه ببر. (نحل/۹۸)

بدیهی است که برای ایمن بودن از شر شیطان، لازم است که در همه جا و در شروع عبادت و هر کار، به خدا پناهنده شویم، تا هم در انجام آن کار توفیق یابیم و هم عملمان آلوده به شرک و عُجب و ریا نگردد.

آداب تلاوت قرآن/ص ۱۱۱و۱۱۲

***
از روی مصحف خواندن، آداب دیگر قرآن است. نگاه به حروف و کلمات قرآن خود عبادت محسوب شده و تأثیر زیادی نیز در روشنی و نورانیت چشم دارد. لذا سفارش شده با وجود حفظ قرآن، هنگام تلاوت از روی قرآن نگاه کنند.

رجوع به اصول کافی/ج۴/باب فضیلت قرآن

***

خواندن ادعیه شروع و ختم تلاوت، از آداب پسندیده ای است که روش معصومان (ع) می باشد. در این زمینه، ادعیه فراوانی از ائمه (ع) وارد شده است که در غالب مصاحف به چشم می خورد.
***
استقبال قبله یا رو به قبله نشستن از آداب تلاوت قرآن است. برای انطباق جهت ظاهری عمل با جهت قلبی اش، خانه کعبه به عنوان سمبل توجّهات مسلمین به سوی خدا قرار داده شده است.


اشتراک گذاری این مطلب!

آداب تلاوت قرآن (3)

28ام تیر, 1393


تداوم و استمرار قرائت از آداب تلاوت است. علیرغم وجود مشکلات و شرایط گوناگون زندگی، خوب است مؤمنان آیات قرآن را به صورت مستمر و تدریجی و البته به هر اندازه که میسّر باشد تلاوت نمایند. حداقل آیات سفارش شده برای قرائت در شبانه روز 10 آیه است.

اصول کافی/ج4/کتاب فضل قرآن


***
تأنّی و تأمل

به معنی شمرده شمرده خواندن و بدون عجله خواندن است.

برای اُنس با قرآن و درک معارف و مضامین باند آیات، لازم است قاری حضور مؤثری در محضر قرآن داشته باشد و حروف و تلاوت آن را با تأنی و تأمل قرائت کند.

***

استماع و انصات حین قرائت:

وَ اِذَا قُرِئَ القُرءَانُ فَاستَمِعُوا لَهُ وَ اَنصِتُوا لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ(اعراف/204)

و چون قرآن خوانده شود به آن گوش فرا دهید و خاموش باشید، تا مشمول رحمت شوید.

استماع به معنی «گوش فرا دادن توأم با میل قلبی» و انصات به معنی «سکوت به جهت استماع» از آداب تلاوت قرآن است که در آیه 204 سوره اعراف نیز سفارش شده است.
***
صوت زیبا:

از آداب تلاوت این است که قرآن را با صوتی نیکو و زیبا تلاوت کنیم.

پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله در این زمینه می فرماید: «قرآن را با صوت نیکو زینت دهید، زیرا که صوت نیکو بر زیبائی قرآن می افزاید».

عیون اخبار الرّضا علیه السلام/ج2

 

ادامه دارد…

اشتراک گذاری این مطلب!

آداب تلاوت قرآن کریم (2)

24ام تیر, 1393

«رعایت حدود و تعظیم شعائر الهی و عمل به دستورات خداوند و آراسته شدن به اخلاق قرآنی» میوه و ثمره اصلی تلاوت راستین است. تا آنجا که رسول خدا صلّی الله علیه و آله می فرماید: اگر خواندن قرآن تو را از اعمالی که از طرف خدا منع شده است منع می کند آن را بخوان و اگر تو را از اعمال زشت باز نمی دارد، اهل قرائت قرآن نیستی.

***

بزرگداشت،احترام و ادب در برابر کلام الله مجید در ظاهر و باطن و در همه حال، بر تالی کتاب خدا لازم و ضروری بوده از آداب تلاوت می باشد.

اگر قاری نشسته تلاوت می کند، بهتر است دو زانو بنشیند و تکیه نکند. همچنین از سخن گفتن، خندیدن و حرکات دور از شأن حین تلاوت اجتناب کند، قرآن را بر زمین نگذارد و بعد از تلاوت آن را ببوسد و در مکان پاک و مناسب و بالاتر از اسباب و اشیاء دیگر قرار دهد.

***

سجده کردن در آیات سجده از آداب تلاوت است. بدیهی است به جا آوردن سجده که به دو صورت واجب (در چهار آیه) و مندوبه یا مستحب (در یازده آیه) وارد شده است، از نشانه های اطاعت قاری، از اوامر الهی می باشد.

***

از آداب تلاوت راستین، توجه به ترجمه، تفسیر و تأویل آیات و طرح سؤال در سه حوزه مذکور، برای پاسخ به نیازهای فکری و روحی و زدودن زنگارهای قلبی می باشد.

***

رجوع بع تدبّر در قرآن/ص۴۵۳تا۴۶۹تأثیر پذیری از آیات و خود را مخاطب آیات قرار دادن از آداب تلاوت قرآن است. شایسته است قاری به گونه ای به قرآن دل بسپارد که از اندرزها، مثال ها و خطاب های آن تأثیر بپذیرد. اگر به نعمات الهی و توصیف بهشت رسید، شوق پاداش الهی او را به وجد آورد و اگر به آیات عذاب و وصف جهنّم رسید، بر خود بلرزد و از عذاب الهی به خدا پناه ببرد.

***

جستجو در آیات برای درمان خود، از آداب تلاوت محسوب می شود، کاوش در آیات برای شناسایی و درمان امراض روحی و قلبی، شیوه مؤمنان است. خداوند در آیه ۸۲سوره اسراء قرآن را مایه شفا و رحمت برای مؤمنان برشمرده است.

رجوع به تدبر در قرآن/ص ۵۰۱تا ۵۰۸

***

تدبّر و تفکّر در آیات موجب می شود تا قاری از انوار، هدایت ها، حقایق، معارف، دقایق و اسرار آیات به اندازه وسع وجودی خود بهره مند شود و بر ایمان و یقین او افزوده گردد. امام علی علیه السلام می فرماید: «آگاه باشید که تلاوت بدون اندیشه خیری ندارد»

معانی الاخبار/ص67

 

ادامه دارد…


اشتراک گذاری این مطلب!

آداب قرائت قرآن (1)

13ام تیر, 1393

طهارت جسم از آداب تلاوت است. پاک بودن از جنابت و داشتن وضو و انجام غسل های واجب از شرایط تماس با قرآن است. امام خمینی (ره) در مسأله ۳۱۷ توضیح المسائل می فرماید :«مس نمودن خط قرآنی، یعنی رساندن جائی از بدن به خط قرآن، برای کسی که وضو ندارد حرام است.»

***

طهارت روح:

روح بلندی که با عبادت های خالص و ناب و توجهات روحانی، حرکات شرک آلود و اندیشه های شیطانی را از خود دور ساخته است، این روح با صفا، به هنگام تلاوت قرآن، نورانیت عظیم و فراگیر قرآن را، به خوبی احساس می کند. هم نور قرآن را می بیند و هم در پرتو نور قرآن، حقایق دیگر را.

آداب تلاوت قرآن/ص۱۰۶

***

انتخاب مکان مناسب، از آداب تلاوت است. خانه، مساجد، حرم معصومان علیه السلام و اماکن علمی و آموزشی بهترین مکان ها برای تلاوت محسوب می شوند. شایسته است مکان تلاوت تمیز، مرتب، معطر، وسیع و آرام باشد.

***

انتخاب زمان مناسب، برای قرائت قرآن، از آداب تلاوت است. وقت طلوع و غروب خورشید، وقت قبل از طلوع، وقت قبل از غروب، دو ثلث آخر شب به ویژه ثلث آخر شب و بعد از نمازهای فریضه بهترین زمان های تلاوت و تدبّر در آیات است.

***

مسواک زدن

امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت فرموده که آن حضرت فرمود: مسیر قرآن را پاکیزه کنید. سؤال شد: ای رسول خدا! مسیر قرآن کدام است؟ فرمود: دهان های شما. سؤال شد: با چه چیزی؟ فرمود: با مسواک زدن.

***

خضوع و خشوع:

لازم است که به هنگام تلاوت قرآن، با یادآوری عظمت آفریدگار و اهمیت آیات الهی، در خود حالت خضوع (فروتنی) و خشوع (شکسته دلی) به وجود آورده، و این حالت را تا پایان تلاوت حفظ نماییم.

آداب تلاوت قرآن/ص120


***
خلوص نیت

قرآن با شکوه ترین و مقدس ترین هدیه ایست که از مبدأ وحی و از جانب پروردگار، به برترین امت های عالم ارزانی شد، تا بندگان شایسته و مؤمن با تلاوت آن با آفریدگار جهان هستی انس گرفته، قدم به وادی رحمت بگذارند. به همین عظیم، تنها کسانی توفیق می یابند محضر پروردگار عالم را درک نماید که از نیت و اندیشه ای خالص و پاک برخوردار است.

آداب تلاوت قرآن/ص ۱۲۶

***

بسم الله گفتن در شروع قرائت

بسمله یا گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» و یاری جستن از باری تعالی در ابتدای تلاوت موجب توفیق تلاوت، خیر، برکت و سلامت می گردد و جان انسان از صدمه، فساد و تباهی ناشی از دخالت های شیطان مصون می ماند.

 

ادامه دارد…

اشتراک گذاری این مطلب!

 
فراخوان چی شد طلبه شدم