موضوع: "ویژه طلاب"

ضرورت راه‌اندازی منبرهای مجازی

حجت الاسلام خانی با تاکید بر ضرورت حضور هدفمند طلاب و روحانیون در فضای مجازی، گفت:

تبلیغ دین در فضای مجازی باید به مرحله عینی و عملی برسد و ضرورت دارد، این تبلیغ در قالب دستورالعمل اجرایی حوزه ها محقق شود.
حجت الاسلام محمد یوسف خانی یوسف آباد، با اشاره به اهمیت تبلیغ دین گفت: تبلیغ دین و معارف قرآن به حدی حیاتی است که خداوند ۱۲۴ هزار سفیر را برای هدایت و راهنمایی بشر فرستاده است.

کارشناس فضای مجازی افزود: در آیات متعددی از قرآن کریم، تبلیغ دین در ادوار مختلف تاریخ با توجه به مقتضیات زمان و مکان با براهین و علوم مورد نیاز جامعه، یکی از وظایف پیامبران شمرده است.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به ضرورت بیش از پیش تبلیغ دین در جامعه، راه ها و روشهای تبلیغ به فضای مجازی گسترش یافته است، عنوان کرد: ضرورت حضور مبلغان در این فضا، بیش از پیش ضروری است و دانش حوزویان در کمرنگ نمودن اثرات جنگ نرم انکارناپذیر است.

ادامه »

حوزه و روحانیت مثل خونی است كه در سرتاسر پیكره جامعه در جریان است

مقام معظم رهبری در مورد جایگاه حوزه می فرمایند: حوزه و روحانیت مثل خونی است كه در سرتاسر پیكره جامعه در جریان است. درحركت است، با همه جا مرتبط است.
 

وظایف حوزه و روحانیت چیست؟
مقام معظم رهبری در مورد جایگاه حوزه می فرمایند: حوزه و روحانیت مثل خونی است كه در سرتاسر پیكره جامعه در جریان است. درحركت است، با همه جا مرتبط است. (1)

وظیفهای كه بر دوش روحانیون به عنوان علمای اسلام و به تعبیر ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ «ورثة الانبیاء»، و نهاد حوزه نهاده شده است بسیار عظیم است كه در اینجا به چند نمونه اشاره میشود.

1 ـ تربیت علمای متعهد و متدین
اولین هدف حوزه این است كه طلاب را تربیت كند و آنان را تبدیل به افراد وارسته، متعهد و مؤمن نماید. به نظر می‌رسد این هدف از همه مقدم‌تر و مهم‌تر است. زیرا اگر حوزه نتواند افراد وارسته و شایسته تربیت نماید، در رسیدن به اهداف دیگر نیز ناتوان خواهد بود. زیرا اهداف دیگر مانند درك درست از معارف اسلامی و اصلاح جامعه زمانی امكان پذیر خواهند بود كه علما و طلاب از ایمان، تقوا و كمالات اخلاقی و انسانی برخوردار باشند. وظیفه علما نیز در قدم اول ساختن خود و برخورداری از فضایل اخلاقی است.

صفحات: 1· 2

حوزه‌های علمیه خواهران؛ دانشگاهی دیگر یا علم‌آموزی به سبک دینی؟! / قسمت دوم

مسلم است که غایت کسب علم، خصوصاً در بُعد دینی، بیش از همه آگاهی فردی و به دنبال آن آگاهی‌بخشی عمومی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ در سال 1389 از حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان یک پدیده عظیم و مبارک یاد کردند که هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف تربیت خواهد کرد؛ اما خود ایشان در ادامه صحبت‌هایشان علی‌رغم تأکیداتی که بر اثرات عظیم حضور بانوان دانشمند مسلمان در جهان دارند، عنوان داشتند: «بانوان باید خوب درس بخوانند. البته هدف نهایی درس‌خواندن بانوان، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست -ممکن است عده‌ای علاقه‌اش را داشته باشند، استعدادش را داشته باشند، وقتش را داشته باشند، عده‌ای هم نه- آشنایی با معارف اسلامی و قرآنی است که می‌تواند برای خود آنها و برای دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.»

این تفکر، تفکر غالب حوزه علمیه خواهران است. بدین معنا که هدف غایی و مطلوب در میان طلاب و اساتید حوزه‌های برادران، رسیدن به درجه اجتهاد است؛ اما در حوزه خواهران چنین درخواستی نه در میان طلاب مشهود است و نه اساتید و سیاستگذاران و برنامه‌ریزان حوزه خواهران.

صفحات: 1· 2

هر طلبه یک پژوهشگر، یک اثر پژوهشی

در حوزه علمیه خواهران بخشی با عنوان معاونت پژوهش وجود دارد که به ساماندهی امر پژوهش در حوزه خواهران طلبه می‌پردازد. در رابطه با وضعیت پژوهش در میان خواهران طلبه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود رجبی‌نیا؛ مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفتگو کردیم.

- لطفاً توضیحاتی در خصوص ساختار پژوهشی حوزه علمیه خواهران بفرمایید.
حوزه علمیه خواهران یک نهاد نوپاست که تنها حدود 20 سال از تأسیس آن می‌گذرد. البته، خواهران طلبه در سراسر کشور مدارس علمیه داشتند اما مرکز مدیریتی که به‌صورت منسجم این مدارس را راهبری کند وجود نداشت. پس از تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز معاونت پژوهش تأسیس شد. این معاونت تلاش دارد مجموعه پایان‌نامه‌های خواهران طلبه در سطوح مختلف را ساماندهی کند. طرح و تصویب موضوع، تصویب طرح‌های اجمالی و تصویب طرح تفصیلی و امور دفاع از پایان نامه از دیگر فعالیت‌های این معاونت است. در همه استان‌ها نیز کارگروه‌های تخصصی برای امور پایان‌نامه‌ها در نظر گرفته شده است. توجه به موضوعات مبتلابه و نیازهای بومی و منطقه‌ای، راهبری پژوهش‌های دینی به سمت تولید دانش، مهارت‌آموزی پژوهشی و تربیت پژوهشگر و حمایت از تولید آثار پژوهشی طلاب پژوهشگر از دیگر وظایف معاونت پژوهشی است. وظیفه دیگر این معاونت شناسایی، جذب و به‌کارگیری استعدادهای برتر است که این کار از سال جاری آغاز شده است.

ادامه »

حوزه‌های علمیه خواهران؛ دانشگاهی دیگر یا علم‌آموزی به سبک دینی؟! /قسمت اول

تحصیل علم، خصوصاً علم دین، همواره مورد توجه بوده؛ بدان حد که بسیاری از خانواده‌های متدین که تحصیل را برای دختران خود در شرایط روزگار گذشته نمی‌پسندیدند، مانع دین‌آموزی آنان نمی‌شدند. البته این تحصیل در محیط خانواده و عمدتاً در کنار پدر، برادر و یا همسر انجام می‌گرفت؛ ولی این محدودیت‌ها نیز رفته رفته با تشکیل محیط‌های زنانه و هسته‌های اولیه فقه‌آموزی گروهی از میان رفت و به مرور شکل کلاس به خود گرفت. با این وجود تا سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، فاصله بسیاری میان حوزه‌های علمیه مردان و مدارس دینی زنان که همچنان محدود بود و کوچک، وجود داشت. اما به مرور با رشد روزافزون حوزه‌های علمیه زنان و افزایش کمی بانوان طلبه مواجه بودیم. در این گزارش به بررسی وضعیت حوزه‎های علمیه خواهران و تغییرات آن در سال‌های اخیر و چالش‌های پیش‌رو می‌پردازیم.

نه تنها در زمان طلوع خورشید اسلام بر جزیره العرب که حتی امروز نیز، دین نیازمند آموزش و فراگیری است. روند تعلیم و آموزش دین، از زمان امام باقر و صادق علیهماالسلام، سرعت و دقت بیشتری به خود گرفت و شعبه‌های مختلف مرتبط با دین نیز مورد توجه قرار گرفت. در این میان و بنابر آموزه‌های دینی که دین‌آموزی را مختص به جنسیت نکرده بود، زنان نیز همانند مردان در میدان آموزش بودند و در حال فراگیری علم دین. با این تفاوت که زنان، مانند مردان از امکان استفاده از مدرسه‌ها و اساتید مختلف بهره‌مند نبودند و بیشتر بانوانی که از خانواده‌های اهل فضل و علم بودند یا توانایی ارتباط با ایشان را داشتند، این امکان را می‌یافتند که در محضر اساتیدی که عمدتاً پدر، برادر و یا همسرشان بودند، کسب دین کنند. زنانی مانند آمنه‌بیگم، دختر علامه مجلسی؛ شرف‌الاشرف و فاطمه، دختران سیدبن طاووس، فاطمه دختر شهیداول و حتی بانو مجتهده امین از این دست زنانند.

صفحات: 1· 2

 
ساخت وبلاگ در کوثربلاگ