موضوعات: "علوم قرآنی" یا "احکام تجوید" یا "حفظ"

دانلود فایل پاورپوینت چطور قرآن را حفظ کنیم؟

با توجه به بازدید بالای مطلب  « 20 روش آسان حفظ قرآن » و سوالات بیشمار دوستان که به صورت کامنت برای ما ارسال شده است .

بر آن شدیم تا آموزش چگونگی حفظ قرآن کریم را در این پست هم ادامه دهیم .

خوشبختانه سایت راسخون کار ما را راحت کرد و با قرار دادن فایل پاورپوینتی مبنی بر اینکه چطور قرآن را حفظ کنیم به بسیاری از سوالات دوستان پاسخ داده است.

گفتنی است این پاورپوینت برگرفته از کتاب استاد شهریار پرهیزکار می باشد. 

دانلود فایل چطور قرآن را حفظ کنیم

رمز فایل:www.rasekhoon.net

 

 

 

خدا به اینها محل نمی گذارد!

برخی صفات ذمیمه وقتی ضمیمه می‌‌شوند به شخصیت‌ آدم‌، دیگر خدا به انسان محل نمی‌گذارد!
با اینکه همه چیز و همه کس در تیرس نگاه نافذ و رحمت‌آمیز خداست اما قرآن می‌گوید خدا به بدعهدها و سوگندفروش‌ها نگاه نمی‌کند، نه تنها نگاه که حتی افتخار هم‌کلامی با حضرتش را هم دریغشان می‌کند. بینید:
انَّ الَّذینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَنًا قَلیلاً أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ وَ لا یُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لا یَنْظُرُ ِاِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَكِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ «کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنها بهره‌ای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمی‌گوید و به آنان در قیامت نمی‌نگرد و آنها را (از گناه) پاک نمی‌سازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست».(آل عمران/77)

در هیچ جای قرآن این لحن قهرآمیز و این تعداد تهدید پیاپی را نمی‌یابید.
در شأن نزول این کریمه، بین اهل تفسیر اختلاف است . عده‌ای می‌گویند: این آیه خطاب به گروهی از دانشمندان اهل کتاب است مثل کعب بن اشرف و حیّی بن اخطب که چون با رونق بازار اسلام، موقعیت اجتماعی خود را متزلزل می‌دیدند، روی آوردند به تحریف نسخه‌هایی از تورات که موید حقانیت پیامبر اسلام(ص) بود. اینها حتی به دروغ سوگند خوردند که این جمله‌های تحریف‌شده، از ناحیه خداست!

ادامه »

احکام غنّة

کلمه «غنّة» به دو صورت مطرح شده است:

1-   در باب صفات، به عنوان صفت ویژه ی «ن – م».

2-   در احکام «ن» و «م» ساکنه، به عنوان حکم غنّه در مواردی خاص.

تفاوتشان در این است که «صفت غنّه» به صورت همیشگی و در حالات اعم از سکون و حرکت در «ن – م» وجود دارد . اما «حکم غنّه» تحت شرایطی خاص پیش می آید و به میزان 2 حرکت نیز امتداد می یابد.

تعریف غنّة

« غنّة صوتی است که از خیشوم (فضای بینی) خارج می شود»

موارد «حکم غنّة»

1-   نون و میم مشدّد

2-    ادغام «ن» در «یمون»

3-    اقلاب نون ساکن

4-    کلیه ی اخفاءات

میزان غنّة

میزان کشش «حکم غنّة» ، به اندازه زمان کشش 2 حرکت است.

شرح بیشتر موارد غنّة

*هرگاه به «ن – م» مشدّد رسیدید اعم از تشدید دائمی در یک کلمه یا حاصل از ادغام متماثلین بین دو کلمه باید صدای حروف مذکور را به اندازه دو حرکت امتداد دهد و در این میزان ، هیچ تفاوتی بین مشدّد میان کلام و مشدّد هنگام وقف وجود ندارد.

مانند : یُمَنّیهِم - فَطَرَهُنّفِی الیَمّ جَنّاتِ النَّعیمِ وَ لا جانّ اُمَّتُکُم سَمّاعُونَ اُمَمٍ مِمَّن مَعَکَ - وَالاَصَمّ

*در چهارمین مورد عبارت «کلیهی اخفاءات» ، طبعاً شامل اخفاء نون ساکنه نزد 15 حرف مابقی و اخفاء میم ساکنه ، نزد «ب» می شود.

* در مورد کشش غنّه ، مقصود از 2 حرکت آن است که غنّه به اندازه کشش یک حرف مد امتداد یابد.

به عنوان مثال در «اَنتَ»و «مِن شَیءٍ» غنّه را باید به اندازه کشش بخش «ما» در «اَماتَ» یا «فی» در «لَفی شَکٍّ» ادا کنیم.

مراتب کیفیت غنّة

واژه کیفیت در برابر کمیت قرار دارد. منظور از کمیت ، همان میزان دو حرکت است که در تمامی موارد حکمِ غنّه ، ثابت و بدون تغییر است. اما مقصود از کیفیت غنّه ، درجه ی قوت و ضعف آن است.

مراتب کیفیت غنّة «ن» (از حداقل به حداکثر):

1- نون متحرکه                            مانند           تُنَزِّلُ

2- نون ساکنه ی مُظهَر                مانند           مِنهُم

3- نون ساکنه ی مخفی              مانند           اَنفُسَهُم

4- نون مدغم در «و – ی»           مانند           مِن والٍ – مَن یَشری

5- نون مشدّد                              مانند           فَطَرَهُنَّ

مراتب کیفیت غنّة «م» (از حداقل به حداکثر):

1-   میم متحرکه                            مانند           عَمِلُوا

2- میم ساکنه مظهر                     مانند           فی غَمرَةٍ

3-میم ساکنه مخفی                    مانند           هُم بارِزُونَ

4- میم مشدّد                          مانند           اُمَمٍ مِمَّن مَعَکَ

منبع:کتاب حلیةالقرآن

تفخیم حروف استعلاء

قبلاً گفته شد که استعلاء و استفال از صفات اصلی حروف هستند.

حروف هفت گانه مستعلیه (ص – ض – ط – ظ – خ – غ – ق) ، همگی دارای تفخیم هستند. و در مقابل ، باقی حروف مُستفِلَه، حالت ترقیق دارند. البته دو حروف «ل – ر» حکم ویژه دارند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

استعلاء به مفهوم درشتی و پرحجمی نیست بلکه «موجب درشتی و پرحجمی است».

استعلاء موجب تفخیم است ؛ ولی عکس آن صادق نیست.

زیرا حروف «ل،ر،الف مدی» نیز تحت شرایطی تفخیم می شوند در حالی که استعلاء ندارند.

در ضمن تفخیم حروف استعلاء در همه شرایط ثابت نیست بلکه در حالات مختلف ، کم و زیاد می شود.

مراتب تفخیم حروف استعلاء

به ترتیب از حداکثر به حداقل:

1- پایه الف مدی مانند اَلظّاهِرُ قالَ

2- مفتوح مانند ظَهَرَ قَتَلَ

3- مضموم مانند ظُلُماتٍ تُوعَظُونَ قُتِلَ یَقُولُ

4- ساکن مانند یُظهِرُ - یَقبَلُ

5- مکسور مانند ظِلالُها عَظیمٌ قِتالٍ قیلَ لَهُم

تفخیم حروف استعلاء در مرحله 5 حذف نمی گردد بلکه به حداقل می رسد.

 

منبع: حلیه القرآن نوشته سید محسن موسوی بلده

تفخیم و ترقیق الف مدی

الف مدی کلاً به 2 صورت تلفظ می شود: فتح – اِمالَة

1- فتح

به تلفظ معمولی و متداول الف مدی گفته می شود. در این تلفظ الف مدی نوع کشیده فتحه ی معمولی است.

تفخیم و ترقیق الف مدی

تلفظ الف مدی در نوع فتح ، تابع حرف ماقبل آن است. اگر حرف پایه الف مدی مفخّم باشد اعم از حروف استعلاء و غیر آن ها الف هم تفخیم می شود و اگر مرقّق باشد ، الف نیز به تبعیت آن ترقیق می گردد. مانند :

صادِقاً سامِراً ضامِرٍ دافِعٍ طالُوتُ جالُوتُ ظاهِرینَ ذاکِرینَ

باید به این نکته توجه داشت که این امر منحصر به الف مدی نیست. اصولاً حروف و حرکات آن ها ، در تفخیم و ترقیق با یکدیگر هماهنگ هستند. یعنی اگر حرفی مفخم باشد، فتحه یا ضمّه آن نیز تفخیم می شود و طبعاً نوع کشیده آنها (الف و واو مدی) نیز تفخیم میگردد. همین طور اگر حرفی مرقق باشد حرکت آن نیز اعم از کوتاه یا کشیده ترقیق می گردد.

خَلَقَ صُرِفَت ظُلِمُوا غَرَبَت

2- امالة

در لغت به معنای «میل دادن-مایل کردن» و در اصطلاح تجویدی عبارتست از :

«میل دادن الف مدی به سوی یاء مدی»

امالة دو نوع است : امالة  صغری - امالة  کبری

امالة صغری : بدین معناست که الف مدی اندکی از حالت فتح به سوی یاء مدی مایل می شود.

به این نوع امالة ، تقلیل و یا بین بین نیز گویند.

امالة کبری : بدین معناست که الف مدی تا حد زیادی به سوی یاء مدی متمایل می شود.

تنها مورد امالة  کبری به روایت حفص از عاصم در سوره هود آیه 41 آمده است و آن امالة  کبری در الف بعد از راء در کلمه «مَجرٰیهٰا» می باشد.

باید دانست که حرف «ر» نیز در این کلمه ، «ترقیق» می گردد.

منبع:کتاب حلیة القرآن نوشته سید محسن موسوی بلده

1 2
 
ساخت وبلاگ در کوثربلاگ