«بررسي برخي از آسيبهاي تربيتي مهدويت» عنوان پایان نامه سطح دو (كارشناسي) خانم سميه عباسي از طلاب مدرسهي علميهي حضرت فاطمه (سلام الله عليها) تهران است که با راهنمایی سركار خانم موسوي استاد فقه و اصول در بهار 1387 تهيه و تنظيم و دفاع شده است.
متن کامل این پایان نامه در کتابخانه مدرسهي علميهي حضرت فاطمه (سلام الله عليها) تهران موجود است و علاقمندان می توانند جهت استفاده از آن به این مرکز مراجعه نمایند.
چکیده پایان نامه:
انسان براي رسيدن به كمال و مقام انسانيت نيازمند به شناخت امام و سيره اوست كه نفس خود را به سيره او تربيت نمايد.
البته در عصر كنوني كه عصر حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه) است، تربيت يافتن به سيره ايشان كه همان سيره ائمه معصومين (عليه السلام) است، محسوستر ميباشد.
البته در اين راه آسيبهايي وجود دارد كه بر متوليان دين است كه آنها را شناسايي و درمان نمايند. آسيب يعني رنج و آفت و ضرر عاملي است كه سبب اختلال، ناهنجاري و آفت در پديده ميشود.
*اولين آسيب عدم توجه به ايجاد شاخصهاي لازم شخصيتي براي پذيرش فرهنگ مهدويت ميباشد.
*دومين آسيب عدم استفاده از روشهاي صحيح در رساندن پيام مهدويت به گوش افراد ميباشد.
*سومين آسيب حصاربندي و حصار شكني در زمينه تربيت مهدوي افراد ميباشد.
*چهارمين آسيب كمالگرايي (غير واقعگرا) و سهل انگاري در زمينه اعتقادات مهدويت ميباشد.
*پنجمين آسيب گسست و دنباله روي افراد در حوزه اعتقادات مهدوي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
*ششمين آسيب مريد پروري و تكروي افراد در زمينه تربيت مهدوي ميباشد.
*هفتمين آسيب قشريگري و عقلگرايي افراد در حوزه اعتقادات مهدوي ميباشد.
*هشتمين آسيب خرافهپردازي و راز زدايي از اعتقادات افراد در زمينه مهدويت ميباشد.
درمان اين آسيبها عبارتند از:
*درمان اولين آسيب: قبل از هرگونه فعاليت، ايجاد ظرف مناسب براي پذيرش فرهنگ مهدوي است. از جمله پرورش حس خداپرستي، عاطفي، زيبا خواهي كه بايد مورد توجه قرار گردد.
*درمان دومين آسيب: در اين زمينه بايد روايات به طور صحيح تبيين گردد و از روشهاي نو و جديد و هنري و ادبي استفاده نمود و بيشتر به معرفي حضرت مهدي به عنوان الگوي تام به عنوان كسي كه خود بيش از ديگران به دستورات دين است، پرداخت.
*درمان سومين آسيب: تفكيك ميان درستي و نادرستي به صورت مدلل كه در اصطلاح مرز شناسي ناميده ميشود.
*درمان چهارمين آسيب: توجه به كمال با توجه به وسع افراد كه سهلگيري ناميده ميشود.
*درمان پنجمين آسيب: مربي بايد متناسب با انديشه فرد با او سخن گفته و مراقب باشد كه مسئله مهدويت را به اميال و آراي آنان فرو نكاهد كه در اصطلاح هدايت ناميده ميشود.
*درمان ششمين آسيب: قبول امامت به عنوان كسي كه فرمانبردار خداست كه اين به معناي انكار مريد پروري و تكروي است.
*درمان هفتمين آسيب: باور به توانايي عقل در دريافتن حقايق عميق بدون انكار حد و توانايي آن كه در اصطلاح عقلورزي ناميده ميشود.
*درمان هشتمين آسيب: پذيرفتن معارف حق ديني با توجه به اينكه بعضي از آنها نيز رازآميز است كه در اصطلاح حقباوري ناميده ميشود.