در روایات متعددی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است مردی از خاندان من ـ که دوازدهمین خلیفه و جانشین پس از من است ـ قیام خواهد کرد و با نابودی ظلم و ستم و برقراری حکومت الهی، عدل و راستی را در جهان خواهد گستراند.
فرمانروایان ستمگر عباسی براساس این روایات، به دنبال قتل و نابودی ایشان بودند و لذا مراقبت و سخت گیری زیادی نسبت به اهل بیت داشتند و حتی امام هادی علیهالسلام و امام عسکری علیهالسلام را به شهر سامرا منتقل کردند.
روشن است که در چنین شرایطی، ولادت آن بزرگوار باید پنهانی و به گونهای باشد که آسیبی به ایشان نرسد؛ از این رو ولادت ایشان به تولّد حضرت موسی علیهالسلام تشبیه شده است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «خدای متعال در قائم ما سه خصلت جاری کرده که آنها در سه تن از پیامبران نیز جاری بود: مولدش را چون مولد موسی علیهالسلام مقدّر کرد…»
آنچه در ادامه می آید دلایل اثبات ولادت حضرت مهدی (عج) در آن شرایط سخت و خفقان آور است.
1. تصریح امام حسن عسکری علیهالسلام
تصریح امام حسن علیهالسلام به ولادت، اولین دلیل برای اثبات ولادت حضرت مهدی است. کلینی در روایت صحیحی از ابوهاشم جعفری نقل میکند: «به ابو محمد امام حسن عسکری علیهالسلام عرض کردم: هیبت شخصیت شما مرا از پرسیدن باز میدارد، آیا اجازه میدهید که از شما سۆالی بپرسم؟ فرمود: بپرس. عرض کردم: آیا شما فرزندی دارید؟ فرمود: آری. عرض کردم: اگر برای شما حادثهای رخ داد، در کجا از او سراغ بگیریم؟ فرمود: در مدینه.
وی گفت: در مواردی نیز آن حضرت با نوشتن نامه، امر ولادت را اعلام میکرد. احمد بن حسن بن اسحاق میگوید: «چون خلف صالح علیهالسلام متولد شد، از مولایم امام حسن عسکری علیهالسلام به جدّم احمد بن اسحاق نامهای رسید که در آن، امام با دست خط خود آورده بود: برای ما فرزندی متولّد شده است و باید نزد تو پوشیده و از مردم پنهان بماند که ما به جز به خویشان و دوستان اظهار نمیکنیم. خواستیم خبر آن را به تو اعلام کنیم تا خداوند تو را شاد سازد همچنان که ما را شاد ساخت. والسلام».
2. شهادت قابله
شهادت دادن قابله دومین مدرک این مساله است. طبیعی است بهترین کسی که میتواند به درستی شهادت و گواهی بر ولادت دهد؛ قابلهای است که در هنگام ولادت حضور داشته است.
قابله آن حضرت بانوی بزرگوار و پرهیزکار حکیمه خاتون دختر امام جواد و عمه امام حسن عسکری علیهالسلام بود که به این مطلب تصریح کرده است و داستان ولادت از زبان ایشان بیان شده است.
3. سنت عقیقه
یکی از برنامهها و سنتهای سفارش شده در دین، سنت عقیقه (قربانی کردن گوسفند) برای نوزاد است که برای سلامتی فرزند و برکت زندگی او تأثیر دارد و امام حسن عسکری علیهالسلام با انجام عقیقه برای حضرت مهدی علیهالسلام، ضمن عمل به این سنّت دینی، گروه بسیار از شیعیان را از ولادت آن حضرت آگاه کرد.
صدوق، به چند قضیه در این رابطه اشاره میکند. به عنوان نمونه، ابوجعفر عمری (سفیر خاص امام مهدی علیهالسلام) میگوید: «چون امام [حضرت مهدی (عج)] متولد شد، امام حسن عسکری علیهالسلام فرمود: به دنبال ابوعمرو بفرستید چون به نزد امام آمد، به او فرمود: 10هزار رطل نان و 10هزار رطل گوشت خریداری کن و تقسیم کن (احتمالا میان بنی هاشم) و چند گوسفند برای او عقیقه کن».
در روایت دیگر محمد بن ابراهیم کوفی گوید: «امام حسن عسکری علیهالسلام برای یکی از کسانی که نامش را برایم ذکر کرد، گوسفند سربریدهای فرستاد و فرمود: این از عقیقه فرزندم محمد است».
4. شهادت افرادی که امام مهدی را دیدهاند
چهارمین دلیل برای اثبات تولد حضرت، شهادت افرادی است که امام را دیده اند. در کتابهای معتبر و ارزشمند، سخن از افرادی به میان آمده که حضرت مهدی علیهالسلام را دیدهاند. این دیدارها، به دوران کودکی و دوران غیبت صغری مربوط میشود.
یکی از برنامهها و سنتهای سفارش شده در دین، سنت عقیقه (قربانی کردن گوسفند) برای نوزاد است که برای سلامتی فرزند و برکت زندگی او تأثیر دارد و امام حسن عسکری علیهالسلام با انجام عقیقه برای حضرت مهدی علیهالسلام، ضمن عمل به این سنّت دینی، گروه بسیار از شیعیان را از ولادت آن حضرت آگاه کرد
شیخ صدوق، در کمال الدین و شیخ طوسی در کتاب الغیبة، بابی را به عنوان «افرادی که حضرت را دیدهاند» گشودهاند.
5. وجود وکیلان و نواب خاص
وجود وکیلان و نایبان خاص دلیل پنجم است. هر کس به تاریخ زندگی امام مهدی علیهالسلام نگاه کند به روشنی به ویژگی خاص غیبت صغری ـ همان وجود چهار نایب خاص ـ پی میبرد. وجود این افراد با چنین عنوان خاص، خود بیانگر وجود موکل است.
6. نوع برخورد حکومت وقت
با پژوهشی در زندگی پرفراز و نشیب اهل بیت روشن میشود که حاکمان زمان چگونه در تلاش بودند تا نور هدایت آنان را خاموش کنند در این راستا از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند. در این میان برخورد حکومت با امام هادی و امام حسن عسکری علیهالسلام به شکل دیگری بود و داستان چگونگی برخورد فرعون با بنی اسرائیل را تداعی و زنده میکرد.
خلفای عباسی، مانند بسیاری از مردم، رسالت جهانی امام مهدی علیهالسلام را میدانستند و آگاه بودند که آن حضرت ویران کننده بساط حکومت ظالمانه آنان است و نیز میدانستند که حکومتشان غاصبانه است و جانشینان واقعی پیامبر نام آنان را بیان کرده است که نخستین آنان امیرالمۆمنین علی بن ابی طالب علیهالسلام و آخرین ایشان حضرت مهدی علیهالسلام فرزند امام حسن عسکری علیهالسلام است.
منبع: کتابهای «امام مهدی در قرآن»، «طلوع خورشید»، «طلوع خورشید»، «غیبت امام مهدی»، «رخداد ظهوری» و «شرایط ظهور» ؛ نوشته مهدی یوسفیان