«بررسی فقر و راه های درمان آن از دیدگاه اسلام» عنوان پايان نامه سطح دو (كارشناسي) خانم فاطمه سادات موسوی است که با راهنمایی استاد گرانقدر فقه و اصول خانم موسوی در سال 89 تهيه و تنظيم شده است.
این پایان نامه در کتابخانه مدرسه علمیه حضرت فاطمه (س) تهران موجود است و علاقمندان می توانند با مراجعه به این مرکز از آن استفاده نمایند.
چکیده پایان نامه:
فقر به معنای تهیدستی و نیازمند بودن میباشد. خصاصة، عائل و مسکین واژگان مترادف فقر در متون دینی هستند. فقرمطلق و نسبی، فقر فرهنگی، فقر روحی و معنوی و فقر طبیعی و واقعی از اقسام فقر هستند.
فقر در تمام ادیان مورد توجه بوده چنانکه در یهود امر طبیعی و تکوینی است و زکات یکی از راههای درمان فقر در مسیحیت است و دین مقدس اسلام میگوید: در نظام اقتصادی فقر از کمبود منابع طبیعی یا نهاد مالکیت برنمیخیزد بلکه باید از پیدایش عامل فقر جلوگیری شود تا این پدیده به طور کلی رخت بربندد.
علتهای مختلفی در بوجود آمدن فقر نقش دارد عوامل طبیعی چون نقص عضو، دیوانگی، حوادث طبیعی و عوامل خودساخته همانند اسراف، تنبلی و بیکاری، ارتکاب گناهان و عوامل تحمیلی مانند حرام خواری، توزیع ناعادلانه ثروت و عوامل اجتماعی – فرهنگی همانند مراسم اجتماعی – فرهنگی، انحصاری بودن دانش و فن آوری و فقدان برنامه های منظم دولتی است.
آثار این عللها مختلف است آثار فرهنگی، شامل ضعف عقیدتی و ضعف علمی و آثار اجتماعی چون انزوا، ذلت خواری و آثار اقتصادی و وابستگی اقتصادی و آثار سیاسی میشود.
برای پیشگیری راههای کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد و برای درمان این معضل باید خط فقر و فقرا شناسایی شوند و بعد درمان صورت گیرد راه درمان اول زکات، خمس است که توسط اغنیاء صورت میگیرد، راه دوم توسط دولتمردان است که با تنظیم بازار و نظارت بر آن انجام میشود و راه سوم که با تلاش و کار، صبر و صله رحم و تنظیم خانواده فقر را نابود میسازد توسط خود فقرا صورت میگیرد.
حضرت پیامبر صلی الله علیه والله فرمودند:من دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خدای عزوجل او وکسی را که دوست دار او باشد از آتش جدا ودور کرده است