ﻳَﺄَﻳﻬَﺎ ﺍﻟﻨﱠﱠﺎﺱ ﺍﻋْﺒُﺪُﻭﺍ ﺭَﺑﱠﱠﻜُﻢُ ﺍﻟﱠﱠﺬِﻯ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻭَ ﺍﻟﱠﱠﺬِﻳﻦَ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻜُﻢْ ﻟَﻌَﻠﱠﱠﻜُﻢْ ﺗَﺘﱠﱠﻘُﻮﻥَ (21) ﺍﻟﱠﱠﺬِﻯ ﺟَﻌَﻞَ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟﺎَﺭْﺽ ﻓِﺮَﺷﺎً ﻭَ ﺍﻟﺴﻤَﺎﺀَ ﺑِﻨَﺎﺀً ﻭَ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺴﻤَﺎﺀِ ﻣَﺎﺀً ﻓَﺄَﺧْﺮَﺝَ ﺑِﻪِ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺜﱠﱠﻤَﺮَﺕِ ﺭِﺯْﻗﺎً ﻟﱠﱠﻜُﻢْ ﻓَﻠﺎ ﺗﺠْﻌَﻠُﻮﺍ ﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺃَﻧﺪَﺍﺩﺍً ﻭَ ﺃَﻧﺘُﻢْ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ (22) ﺗﺮﺟﻤﻪ: 21 ﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻴﺪ، ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻭ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ. 22 ﺁﻧﻜﺲ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺴﺘﺮ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ (ﺟﻮ ﺯﻣﻴﻦ) ﺭﺍ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﻘﻔﻰ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻯ ﺳﺮ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻰ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ، ﻭ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﻣﻴﻮﻩﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺩ، ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻜﻬﺎﺋﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ (ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﺮﻛﺎﺀ ﻭ ﺑﺘﺎﻥ ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻯ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ).
ﺍﻳﻨﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﺍﺋﻰ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻲ!
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪ (ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ، ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ) ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺧﻂ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻫﻢ ﭘﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ» (ﻳﺎ ﺃَﻳﱡﱡﻬَﺎ ﺍﻟﻨﱠﱠﺎﺱُ ﺍﻋْﺒُﺪُﻭﺍ ﺭَﺑﱠﱠﻜُﻢُ ﺍﻟﱠﱠﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻭَ ﺍﻟﱠﱠﺬِﻳﻦَ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻠِﻜُﻢْ ﻟَﻌَﻠﱠﱠﻜُﻢْ ﺗَﺘﱠﱠﻘُﻮﻥَ). ﺧﻄﺎﺏ «ﻳﺎ ﺃَﻳﱡﱡﻬَﺎ ﺍﻟﻨﱠﱠﺎﺱُ» (ﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ) ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺣﺪﻭﺩ ﺑﻴﺴﺖ ﺑﺎﺭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻳﻚ ﺧﻄﺎﺏ ﺟﺎﻣﻊ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻭ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻭ ﻗﺸﺮ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻋﺎﻡ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﻳﮕﺎﻧﻪ، ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺯ ﺧﻂ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.
-برگزیده تفسیر نمونه
ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺟﺎﻟﺒﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻟﺎﻧﺪﺍﺩ ﻫﻮ ﺍﻟﺸﺮﻙ ﺍﺧﻔﻰ ﻣﻦ ﺩﺑﻴﺐ ﺍﻟﻨﻤﻞ ﻋﻠﻰ ﺻﻔﺎﺓ ﺳﻮﺩﺍﺀ ﻓﻰ ﻇﻠﻤﺔ ﺍﻟﻠﻴﻞ، ﻭ ﻫﻮ ﺍﻥ ﻳﻘﻮﻝ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺣﻴﺎﺗﻚ ﻳﺎ ﻓﻠﺎﻥ ﻭ ﺣﻴﺎﺗﻰ!… ﻭ ﻳﻘﻮﻝ ﻟﻮ ﻟﺎ ﻛﻠﺒﺔ ﻫﺬﺍ ﻟﺎﺗﺎﻧﺎ ﺍﻟﻠﺼﻮﺹ ﺍﻟﺒﺎﺭﺣﺔ!… ﻭ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻟﺼﺎﺣﺒﻪ ﻣﺎ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺷﺌﺖ… ﻫﺬﺍ ﻛﻠﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﻙ
( (ﺍﻧﺪﺍﺩ، ﻫﻤﺎﻥ ﺷﺮﻙ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﺎﻫﻰ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﺑﺮ ﺳﻨﮓ ﺳﻴﺎﻩ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺗﺎﺭﻳﻚ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺗﻮ ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩﻡ ﺳﻮﮔﻨﺪ… (ﻳﻌﻨﻰ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺭﺩﻳﻒ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﺪ) ﻭ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﮓ ﺍﮔﺮ ﺩﻳﺸﺐ ﻧﺒﻮﺩ ﺩﺯﺩﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ! (ﭘﺲ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺩﺯﺩﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺳﮓ ﺍﺳﺖ) ﻳﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻰ، ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻮﺋﻰ ﺍﺯ ﺷﺮﻙ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ) ).
ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺍ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺷﺌﺖ (ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻰ) ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺟﻌﻠﺘﻨﻰ ﻟﻠﻪ ﻧﺪﺍ: ﻣﺮﺍ ﺷﺮﻳﻚ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻫﻤﺮﺩﻳﻒ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻯ) )؟!.
ﺩﺭ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﻋﺎﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ( (ﺍﻭﻝ ﺧﺪﺍ، ﺩﻭﻡ ﺗﻮ) )! ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﻧﻴﺰ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻳﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻮﺣﺪ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ 106 ﺳﻮﺭﻩ ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ﻣﺎ ﻳﺆ ﻣﻦ ﺍﻛﺜﺮﻫﻢ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺍﻟﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻣﺸﺮﻛﻮﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: (ﺍﻳﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺷﺮﻙ ﺧﻔﻰ ﺍﺳﺖ) ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﻧﺒﻮﺩﻯ ﻣﻦ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﻳﺎ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻴﻢ ﺑﺮ ﺑﺎﺩ ﻣﻰ ﺭﻓﺖ) ).
-تفسیر نمونه
طهارت در قرآن
ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺭﻭﺡ
ﻳﺎ ﺍﺀﻳّﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺀﺍﻣﻨﻮﺍ ﺇ ﺫﺍ ﻗﻤﺘﻢ ﺇ ﻟﻲ ﺍﻟﺼّﻠﻮﺓ ﻓﺎﻏﺴﻠﻮﺍ ﻭﺟﻮﻫﻜﻢ
ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺑﺮ ﺳﻪ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ:
ﺍﻟﻒ - ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺳﺖ.
ﺏ - ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺣﺪﺙ ﻭ ﺟﻨﺎﺑﺖ.
ﺝ - ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻓﻀﻮﻟﺎﺕ ﺗﻦ ﭼﻮﻥ ﻧﺎﺧﻦ ﻭ ﻣﻮﻱ ﻭ….
ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺑﺎﻃﻨﻲ ﻧﻴﺰ ﺳﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ:
1 - ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﺍﺯ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﭼﻮﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﻏﻴﺒﺖ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ.
2 - ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺩﻝ ﺍﺯ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﺯﺷﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺠﺐ ﻭ ﻛﺒﺮ ﻭ ﺭﻳﺎ ﻭ ﺣﺴﺪ.
3 - ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺟﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺎﺳﻮﺍﻱ ﺣﻖ ؛ ﻗﻞ ﺍﻟﻠّﻪ ﺛﻢ ﺫﺭﻫﻢ
-هزار و یک نکته از قران کریم
عوامل طهارت
ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺭﻭﺡ
ﺩﺭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻱ ﺟﺎﻥ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻧﻮﻉ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻳﻚ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻳﺎﺯﺩﻩ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻱ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ؛ ﻗﺪ ﺃ ﻓﻠﺢ ﻣﻦ ﺯﻛّﻴﻬﺎ. ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻱ ﻗﻠﺐ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ:
1 - ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺯﻛﺎﺕ ؛ ﺧﺬ ﻣﻦ ﺍﺀﻣﻮﺍﻟﻬﻢ ﺻﺪﻗﺔ ﺗﺰﻛّﻴﻬﻢ ﻭ ﺗﻄﻬّﺮﻫﻢ ﺑﻬﺎ
2 - ﺗﻮﺑﻪ ؛ ﺍﻥّ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﺘّﻮﺍﺑﻴﻦ ﻭ ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﻤﺘﻄﻬّﺮﻳﻦ
3 - ﻋﻔّﺖ ﻧﻔﺲ (ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﺮﻳﻢ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ) ؛ ﻭ ﺍﺫﺍ ﺳﺎﺀﻟﺘﻤﻮﻫﻦّ ﻣﺘﺎﻋﺎ ﻓﺎﺳﺌﻠﻮﻫﻦ ﻣﻦ ﻭﺭﺍﺀ ﺣﺠﺎﺏ ﺫﻟﻜﻢ ﺍﺀﻃﻬﺮ ﻟﻘﻠﻮﺑﻜﻢ ﻭ ﻗﻠﻮﺑﻬﻦّ
4 - ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﻋﺬﺭ؛ ﻭ ﺇ ﻥ ﻗﻴﻞ ﻟﻜﻢ ﺍﺭﺟﻌﻮﺍ ﻓﺎﺭﺟﻌﻮﺍ ﻫﻮ ﺍﺀﺯﻛﻲ ﻟﻜﻢ
5- ﻣﺤﺒّﺖ ﺑﻪ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ؛ ﻭﻣﺎ ﺧﺼّﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﻟﺎﻳﺘﻜﻢ ﻃﻴﺒﺎ ﻟﺨﻠﻘﻨﺎ ﻭﻃﻬﺎﺭﺓ ﻟﺎ ﻧﻔﺴﻨﺎ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﺔ ﻟﻨﺎ
-هزار و یک نکته از قران کریم
ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﻪ ﮔﻮش
ﻣﺎ ﺁﺩﻡﻫﺎ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻓﺮﺍﺭ ﻣﯽﮐﻨﻴﻢ. ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻥ، ﺍﺯ ﻣﺮﻳﻀﯽ، ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ، ﺍﺯ ﻣﺸﮑﻠﺎﺕ. ﻫﻤﺶ ﻣﯽﮔﻴﻢ ﻣﺮﮒ ﺧﻮﺑﻪ ﻭﻟﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﺴﺎﯼ! ﺧﻴﻠﯽ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﺧﻮﺩﻣﻮﻧﻮ ﻣﯽﺯﻧﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻭﻥ ﺭﺍﻩ ﺗﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺭﻭ ﻧﺸﻨﻮﻳﻢ، ﺧﻴﻠﯽ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﻫﻢ ﻟﺞ ﻣﯽﮐﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻣﯽﮐﻨﻴﻢ ﺗﻮ ﮔﻮﺷﻤﻮﻥ ﺗﺎ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﻭ ﻧﺸﻨﻮﻳﻢ. ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽﮔﻪ: ﻳَﺠْﻌَﻠُﻮﻥَ ﺃَﺻﺎﺑِﻌَﻬُﻢْ ﻓﯽ ﺁﺫﺍﻧِﻬِﻢْ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﻧﺪ (ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺁﻳﻪ 19 ﺑﻘﺮﻩ)
-قرآن خودمانی
فایده خواندن قرآن بدون فهم
آیتالله عبدالله جوادیآملی در پاسخ به سوالی آثار معنوی تلاوت قرآن و انس با کلام الهی را بیان کرد.
آیا خواندن قرآن بدون فهم آیات فایده دارد؟
متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به آن به شرح زیر است:
آیا تلاوت قرآن در صورتی که انسان معنای آیات را نفهمد اثر و فایدهای دارد؟
اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن برای ما روشن شود و بدانیم که قرآن تکلم و سخن گفتن خداوند با ما است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشیم، هیچ گاه حاضر نمیشویم بین خود و قرآن فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن، حداقل با تلاوت ۵۰ آیهٔ در شبانهروز، محروم نمیگردیم. خدای سبحان رسول الله (صلّیاللهعلیهوآله) را مستقیماً تحت ولایت خود معرفی کرده، میفرماید: «إنّ ولیّی الله الّذی نزّل الکتاب و هو یتولّی الصّالحین»(۱) این آیهٔ کریمه حاوی چند مطلب است:
اول آن که میفرماید خدا ولی رسول الله است «ان ولیّی الله» دوم آن که همان خدایی ولی رسول الله است که قرآن را نازل فرموده «الّذی نزل الکتاب» و سوم آن که خداوند متولّی صالحین است «و هو یتولّی الصالحین». با توجه به این سه نکته میفهمیم راه این که خدا ولی انسان باشد، آن است که انسان، صالح بشود و تا صالح نگردد تحت ولایت الله نخواهد بود و خدا هم تولی او را نخواهد پذیرفت و بهترین راه صلاح هم اُنس با قرآن است.
این جمله که میفرماید ولی رسول الله (صلّیاللهعلیهوآله)، خدایی است که قرآن را نازل کرده از باب تعلیق حکم بر وصف میباشد که مشعر به علیّت است؛ یعنی اگر کسی به قرآن عمل کند صالح میشود و اگر خداوند بخواهد ولی کسی بشود، از راه قرآن، ولایت و تدبیر او را اعمال میکند. به همین دلیل میفرماید: «فاقرءوا ما تیسّر من القرآن»(۲) آن مقداری که برای شما میسّر است قرآن تلاوت کنید و با این کتاب الهی مأنوس باشید.
حتّی اگر معنای بعضی از آیات و سور برای شما روشن نشد، نگویید خواندن بدون ادراک چه اثری دارد. چون قرآن، کلام آدمی نیست که اگر کسی معنایش را نداند خواندنش بیثمر باشد؛ بلکه نوری الهی است که خواندن آن به تنهایی عبادت است گرچه به معنایش آگاهی نداشته باشد.
پی نوشت:
(۱) سورهٔ اعراف، آیهٔ ۱۹۶.
(۲) سورهٔ مزّمل، آیهٔ ۲۰. (قرآن در قرآن، ص ۲۳۹، ۲۴۰.)