«جعاله در فقه و قانون جمهوری اسلامی ایران» پايان نامه سطح دو (كارشناسي) خانم نعیمه نوری کمالی است که در سال 88-1387 به راهنمایی سرکار خانم موسوی استاد فقه و اصول راهنمایی و دفاع شد.
این پایان نامه در کتابخانه مدرسه علمیه حضرت فاطمه (س) تهران، موجود است و علاقمندان می توانند جهت استفاده به این مرکز مراجعه نمایند.
چکیده پایان نامه:
جعاله مشتق از مصدر جعل به معنای نهادن و قرار دادن ميباشد و در معنی پاداشی که به عامل ميدهند استعمال ميشود و در اصطلاح جعاله ملتزم شدن به عوض در مقابل عمل حلالی که مقصود عقلاست به کار ميرود. قانون مدنی ما در فصل هفتم به بررسی جعاله پرداخته است. مشروعیت جعاله را ميتوان از قرآن، سنت، اجماع و عقل بدست آورد.
با توجه به چگونگی ایجاب جعاله را به دو نوع عام و خاص ميتوان تقسیم نمود و در عقد بودن جعاله خاص کمتر تردید شده است ولی درباره ماهیت جعاله عام فقها و حقوقدانان با هم اختلاف نظر دارند. عده ای جعاله را عقد و گروه کثیری آن را از ایقاعات دانستهاند و قانون مدنی نیز حکم صریحی در این باره ندارد. جعاله سه رکن اساسی دارد که عبارت است از جاعل، عامل و جعل.
جاعل باید دارای اهلیت کامل برای معامله باشد ولی چنین شرطی در عامل گذاشته نشده است. جعل باید برای عامل قابل تملک باشد هر چند که از همۀ جهات معلوم نباشد و عمل نیز باید مشروع و عقلایی باشد و بر عامل واجب نباشد.
عامل باید با درخواست جاعل مورد جعاله را انجام دهد وگرنه مستحق چیزی نميباشد. عامل ممکن است متعدد باشد که در اجرت شریک خواهند بود.
جعاله به نظر فقها و حقوقدانان عقدی جایز است و برای هیچیک الزام آور نیست ولی اگر جاعل در اثناء عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را بدهد ولی عقد جعاله نسبت به عامل در هر صورت جایز است خواه قبل از اقدام به عمل باشد یا پس از آن.
عامل جعلی را که در مقابل عملی قرار داده شده است تنها با تسلیم عمل به عامل مستحق ميگردد و اگر هر کدام از شرایط جاعل یا عامل یا جعل و عمل از بین برود جعاله باطل خواهد گشت.
خدا رحمتش کنه. ایشون 16 آذر 1391 به رحمت خدا رفت و جمعه 17 آذر به خاک سپرده شد. انشاءالله خداوند به همسر و پسر 4/5 ساله ش و پدر و مادرش صبر بده.
روحش شاد و یادش گرامی
رحم الله من قرأ فاتحه مع الصلوات