«حضانت از ديدگاه آيات و روايات» عنوان پايان نامه سطح دو (كارشناسي) خانم اكرم استيري است که به راهنمایی استاد گرانقدر سركار خانم موسوي استاد فقه و اصول در پاييز 1387 تهيه و تنظيم و دفاع شده است.
متن کامل این پایان نامه در کتابخانه مدرسه علمیه حضرت فاطمه (س) تهران موجود است و علاقمندان می توانند جهت استفاده از آن به این مرکز مراجعه نمایند.
چکیده پایان نامه:
حضانت در لغت به معناي اين است كه «پرنده تخم خود را بگيرد تا جوجه از آن درآيد.» و در اصطلاح عبارت است از «ولايت و سلطه بر تربيت كودك و امور متعلق به آن مانند نگهداري، خواباندن، سرمه كشيده و نظافت و …»
بنابراين حضانت بيشتر ناظر به حمايت جسمي از كودك است هرچند حمايت روحي و اخلاقي طفل را نيز در اين نهاد حقوقي، هم در حقوق اسلام و هم در حقوق جديد ايران منظور بوده است. بدين جهت در حقوق اسلام گفتهاند: شخصي كه حضانت طفل به او واگذار ميشود بايد آزاد، مسلمان و امين باشد.
هدف از حضانت، سرپرستي كودك و توجه به مسايل اوست. بر اين اساس قوانين اسلامي به همه جوانب مرتبط با آن توجه كرده و مسئوليت آن را تا مدتي در اختيار زن و بعد از مدتي به مرد سپرده است.
در بحث حضانت برخي از فقها عقيده دارند كه حضانت حق فردي محض است بنابراين قابل اسقاط است. نظريه ديگري در بين فقها وجود دارد كه معتقدند حضانت هم حق است و هم تكليف بنابراين دارنده حضانت نميتواند آن را اسقاط يا متقل كند. كه همين نظريه مورد قبول قانون مدني است.
براي بررسي حضانت به آيه 233 بقره استناد شده است (و عَلي المولودَ لهُ رِزقَهُنَّ بالمعروف؛ لباس و خوراك فرزندان به وجه نيكو بر عهده صاحب فرزند است.)
موضوع ديگر در بحث سرپرستي، مدت حضانت است كه هر يك از مذاهب پنجگانه مدتي را معين كردهاند و همچنين در بحث حضانت، شرايط حضانت مطرح ميباشد كه شرايط حضانت در حقوق امروز عبارت است از:1.عقل 2.توانايي علمي 3.شايستگي اخلاقي 4.عدم ازدواج با شخص ديگر 5.اسلام.
مهمترين امري كه در حضانت به آن توجه شده است مصلحت كودك ميباشد. كه مهمترين ملاك حكمت حضانت است و در اسلام به آن توجه زيادي شده است.