انسان هیچگاه بی نیاز از کنکاش و پژوهش نبوده انسان در بدو پیدایش زندگی خود با کنکاش پژوهش به فراخور زمان و مکان عصر خود آغاز نموده و از این روند تا به امروز ادامه داشته است؛ بدون شک دستاوردهای زندگی امروزه نتیجه این مطالعات و پژوهش هاست.
با تفحص در احوال گذشته گان می بینیم که علمای قدیم، با توجه به میزان عمر گرانبهایشان، تألیفات زیادی داشتند. مانند علامه مجلسی که با توجه به عمر گرانقدر ایشان که تنها 73 سال گذرانده بودند، برای ایشان 160 کتاب مختلف تألیف کرده بودند. شیخ طوسی بیش از 50 اثر برای او برشمردند و برای شیخ صدوق بیش از 250 اثر علمی را بر شمرده اند.
از ویژگی های بارز زیستن در عصر حاضر که عصر ارتباطات و اطلاعات است می توان به رشد و تحول روز افزون علوم و فناوری اشاره کرد . در این دوره موموفقیت به برخورداری از آخرین دانش و توانایی به یک شیوه ابداعی و مؤثر بستگی دارد و این مسئله خود به مزیت رقابتی بین جوامع مبدل شده است که لازمه آن خلاقیت و نوآوری و ابداع و ایده پروری و شایسته سالاری ، ژرف فهمی افرادی است که در چنین محیطی دست به تلاش و رقابت می زند .
در این زمینه به عواملی که باعث شده است پژوهش کمرنگ و حتی بیرنگ شود اشاره شدف از جمله:
1- عدم ترغیب و تشویق طلاب به مطالعه و تحقیق در نظام آموزشی
2- معلوم و مشخص نبودن هدف طلبه از طلبگی
3- عوامل فرهنگی : نهادینه نشدن فرهنگ پژوهش استمرار فرهنگ آموزش محوری به جای پژوهش محوری و اهمیت ندادن به پژوهشهای طلاب در نظام آموزشی
4- موظف نبودن مدرسان برای انجام کارهای تحقیقاتی
5- عوامـل فردی : اشتغالات فکـری مختلف بـرای امرار معاش و آشنایی کم با روشهـای تحقیق و آشنایی کم طلاب با شیـوه های بهره گیری از اینترنت رایانه و منابع پژوهشی نداشتن فرصت کافی برای پژوهش
6- برگزار نشدن کارگاههای روش شناسی تحقیق
7- عدم تشویق پژوهشگران در حوزه و انگیزه دادن به طلاب برای پژوهش
هنگام دفاعیه : استاد های داور از یک روش استفاده نمی کنند در نتیجه هر داوری سلیقه ای رفتار می کند و بعضی ها با کم دادن نمره در مقابل تلاشی که طلبه کرده است باعث اینکه انگیزه را از دست بدهد (در اصل تمام این موارد اشاره به رقابت غیر صحیح دارد.)
*شنیده شده از سرکار خانم موسوی (استاد حوزه ) در 20/9/1395 در کارگاه شکوفایی خلاقیت ها و ارتقای قابلیتهای علمی