«مسأله شر و راه حلهای آن» عنوان پایان نامه سطح دو(کارشناسی) فاطمه پورمحمد از طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها است که پاییز 90 با راهنمایی سرکار خانم تسبیحی تهیه، تنظیم و دفاع شده است.
چکیده
انسانها در زندگی روزمرهی خود با حوادث و مشکلات گوناگونی روبرو میشوند که گاه تحمل این مسائل برای آنان بسیار دشوار است.در اغلب موارد آنها از این مشکلات به عنوان شری در زندگی خود یاد میکنند و درصدد رفع آن بر میآیند. شر به هر چيز نامطلوبي كه اگر نباشد وضع موجود بهتر خواهد بود، گفته میشود. شرّ غير از نقص است، شرّ ميتواند به معنايي اعمّ به كار رود وشامل مطلق كاستي شود.شر دارای اقسام مختلفی از جمله فناها و نيستي ها مانند مرگ، تفاوت ها و تبعيض ها مانند فقير و غني، سختي ها و شدائدمانند رنج جسمي و روحي میباشد.
در زمان هاي گذشته، انديشمندان غيرالاهي مسأله شر را منافي با يكي از صفات خدا مثلاً عدل الهي ميدانستند ؛ ولي در عصر جديد آن را ناسازگار با اصل وجود خداوند ميدانند.همهي جهان بينيهاي بزرگ اعم از ديني و غيرديني به وجود شر اذعان كرده اند و معتقدند که شر، ايمان ديني را به مخاطره ميافكند ومسأله شر جدي ترين نقد عقلاني بر اعتقاد به وجود خداست. بعضي نيز اعتقادات ديني را به دليل وجود شر در عالم، كنار نهادهاند و وجود شرور در جهان را دستمايهي انتقادي بسيار قوي عليه اعتقاد ديني دانستهاند. . متألهان و انديشمندان خدا باور نيز با ارائه راه حل هايي در اين باره مشكل را به نحوي حل كردهاند.
نکتهای در این بحث به ذهن انسان میرسد و آن اینکه عامل به وجود آمدن این شرور چه کسی یا چه چیزی میتواند باشد. در پاسخ به آن میتوان گفت که هرخوبي و بدي از حوادثي است كه ناظم نظام عالم آن را رديف ميكند و ناظم عالم تنها وتنها خداست. قابل ذكر است كه انسان خود زمينه هاي نزول خير و شر را بنيان مينهد.
يقيناً هر رويدادي كه شر ناميده ميشود داراي سبب خاص و علت مخصوص است، و این انسان است که زمینهی به وجود آمدن شر را فراهم میکند. نفس هوا خواه انسان، گناه و جهل ازجملهی این زمینه هاست.ممکن است به نظر آید که وجود شر با حکمت الهى و غایتمندى آفرینش انسان سازگارى ندارد، زیرا غرض خداوند از خلقت آدمیان تامین مصالح و منافع آنهاست؛ ولی با کمی تأمل میفهمیم که این امور درجهت مصالح حقیقى فردى یا نوعى انسانها قرار دارند، از این رو نباید وجود آنها را لغو و بیهوده یا مخالف با اغراض عمومى آفرینش دانست، بلکه دارای فواید مهمی میباشند.
شکوفا شدن استعداها، بیداری دل و توفیق به توبه، هشدار و بیدارگری از جمله این فواید است.اندیشمندان و دانشمندان اسلامی برای رفع تعارضاتی که در این بحث عنوان شده است و برای حل شبهات موجود راه حلهای مختلفی را ذکر کردهاند. نسبی بودن شرور، عدمی بودن، لازمهي جهان مادی بودن، لازمهی مختار بودن انسان و راهکار نظام احسن را میتوان از راهحلهای مسئله شر برشمرد.
مسأله شر و راه حلهای آن
سلام
ان شاء الله پایان نامه سطح3 را به زودی دفاع کنید و همیشه موفق باشید