جنبش سایبری سبحا، یک فعالیت خودجوش فرهنگی در حوزه خانواده و سبک زندگی است.
فاطمه موسوي يكي از اعضاي اين جنبش در معرفي اين گروه مي گويد:
ما یک عده از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هستیم و بعضا دوستان امیرکبیری مون هم اگر بتوانند به ما کمک می کنند. مدتی هست که به صورت پراکنده و جسته گریخته کارهای فرهنگی می کردیم. ولی فکر کردیم کارهای جسته و گریخته ما شاید به دست مخاطبی که ما می خواهیم نرسد. الان بچه های مذهبی در دانشگاهها به حمدالله خیلی نسبت به مسائل روز آگاه و مسلح هستند ولی در بیرون دانشگاه بعضا اینطور نیست. ما نمی خواستیم دوباره روی آدمهای مثل خودمان کار کنیم.
تصمیم گرفته بودیم که به سهم خودمان از فرهنگ اصیل خودمان حراست کنیم. ما از قبل از عید کارمان را شروع کرده بودیم اما با سخنرانی امیدبخش رهبری در مشهدالرضا (ع) جان دوباره گرفتیم.
اولین قدم ما انتخاب اسم بود. چرا سبحا؟ چون ما می خواستیم روی سبک زندگی حقیقتا اسلامی کار کنیم و این نام علاوه بر بار قرآنی این را هم نشان می داد، سبحا یعنی جهاد برای سبک زندگی حقیقتا اسلامی
این را هم واقعا همانطور که رهبری گفتند جهاد می دانیم. جهادی که باعث شده وقتی که می توانیم روی مقاله علمی مان بگذاریم را در حد وسعمان روی سبحا کار کنیم.
سبحا تنها یک سایت نیست. بنابراین شبیه خیلی سایتهای سبک زندگی انصافا خوبی که وجود دارد هم نیست. سبحا یک جنبش مردمی است که به تولید محصولات فرهنگی فیزیکی مانند شاسی های پوستر های تولیدی برای نمایشگاه و یا کتابچه و سررسید می پردازد و این سایت را برای مستقر کردن این محصولات و معرفی آنها در نظر گرفتیم.
یعنی اساسا قرار نیست سبحا محتوای خام تولید کند. بلکه قرار است محصول تولید کند. محصولی که قابلیت تحویل به مخاطبان اصلی یعنی مردم عادی را در جامعه داشته باشد.
یک مثال بزنیم. مثلا مردم خیلی راحت یک دفترچه نه خیلی مختصر تکراری تبلیغات شهری را که با عنوان های مختلف مثل پیک برتر در شهر توزیع می شود را می خوانند. به خصوص خانمها. چرا یک محصول فرهنگی نباید به همین سهل الوصولی به دست مخاطب برسد؟
البته توجه دارید که محصول مردمی باید ویژگیهای خاصی هم داشته باشد. مثلا نمی شود یک پی دی اف کامل کار شده حوزه علمیه را گرچه با ارزش بالای علمی-محتوایی تولید شده است را به صورت خام به هرمخاطبی داد و انتظار داشت آنها بشینند و کامل مطالعه کنند.
در حقیقت ایده اصلی سبحا این است که افراد متخصص دینی دارند محتوا تولید می کنند و به وظیفه شان عمل می کنند. وظیفه ما بچه بسیجیها این است که اینها را محصول کنیم و به دست مخاطب برسانیم. چون ما خودمان متخصص دینی نیستیم. ما وظیفه داریم امثال مفاتیح الحیاتها و سخنرانی های فرهنگی اجتماعی مربوط به سبک زندگی را که می شنویم محصول کنیم و به مخاطب به اصطلاح بخورانیم.
اولین قدم ما تولید بستههای زندگی بود. بسته های زندگی قرار است صفحاتی باشند که درموضوعات خاص با زبان مردم نکات سبک زندگی و فرهنگ اصیل اسلام را یادآوری می کنند. ولی متاسفانه به دلایل مختلف که شاید مهم ترین آنها دلایل مالی است کار به تعویق افتاد.
بی آنکه این قدم را فراموش کنیم و به موازات آن ایده کار علیه ماهواره را پیش بردیم که البته زودتر به محصول انجامید. و پوسترهای از وقتی کسی ماهواره می بیند محصول اولیه این بخش است. این مجموعه که قابلیت نمایشگاهی شدن، چاپ به صورت دفترچه و … را دارد در سه بخش تنظیم شده است و روی سایت ما در زیردامنه ماهواره در دسترس است:
۱- از وقتی شوهرم ماهواره می بیند.
۲- از وقتی خانم خانه ماهواره می بیند.
۳- از وقتی فرزندم ماهواره می بیند.
ما دست یاری به سوی سه دسته از افراد حقیقی و حقوقی دراز می کنیم :
۱- اولین و مهم ترین قشر، فرهنگی کارها در مساجد و کانون ها و … هستند. کسانی که می توانند محصولات را نشر دهند. مثلا مساجد می توانند در محله خودشان نمایشگاه از وقتی کسی ماهواره می بیند را به راحتی در معرض دید بگذارند.
ما حتی توانایی برگزاری برنامه های فرهنگی هم داریم. مثلا روز خانواده یک همایش در مسجد/ مدرسه برگزار کنیم و برای پدر و مادرها یک توجیهی اتفاق بیفتد. حالا چه در بحث ماهواره چه در بحثهای دیگر که در حال تولید محصول هستیم. و اینها در سایت ما درج شده است.
کمک دومی که این افراد می توانند به ما بکنند ایده و حتی تکنیک است. هرکس ایده ای در زمینه ماهواره یا سبک زندگی دارد یا حتی ایده ندارد ولی گرافیست کار است می تواند داوطلبانه به ما بپیوندد. به قول آقا دو کار لازم است یکی کار یکی ابتکار و ما به سوی دوستان برای هر دوی اینها دست نیاز دراز می کنیم.
۲- دومین قشر قشر حامیان هستند. ما واقعا با مشکل مالی روبرو هستیم. تاکنون هم با عیدی تازه عروس های مجموعه کار جلو رفته است! (همین جا تشکر کنم از رسم زیبای عیدی به عروس خانم ها). البته ما نهادهای متعددی را برای این بحث بودجه داریم پیگیری می کنیم ولی فعلا فقط داریم به این طرف و آن طرف پاس داده می شویم! و همه ضمن تشویق ما حمایت مالی انجام نمی دهند. حتی برای تبلیغ در یک سایت به ظاهر مردمی هم از ما حدود ۱میلیون و هشتصد هزارتومان برای یک ماه تبلیغ بنر خواسته شده!
۳- سومین قشر مخاطبان هستند. هرکسی محصولات ما را می بیند و حتی مخالف است و قبول ندارد باید وظیفه خود بداند نظرش را بگوید توجیه کند تا این بسته ها به صحیح ترین صورت در بیاید.
راه ارتباطی با گروه سبحا info@sabha.ir و همچنین کامنت گذاری در سایت هست.