«موسیقی از دیدگاه اسلام » عنوان پایان نامه سطح دو (کارشناسی)زهرا سعیدیان از مدرسه علمیه حضرت فاطمه (س) تهران است که به رهنماسرکار خانم مرضیه درمان در زمستان 1385 تهیه، تنظیم و دفاع شده است.
چکیده
در ابتداء امر پس از تشکر از پروردگارم که این سفرۀ علمی را برای من گشود تا بتوانم مراحل کمال را طی کنم نوشتن به این پایان نامه را شروع می کنم.
من در این پایان نامه سعی دارم که پس از تعریف و تبیین موضوع به بررسی جهات مختلف آن پرداخته و فلسفه حرمت را بیان نمایم.
در ابتداء به تبیین موضوع که موسیقی از دیدگاه اسلام است پرداخته، که در بخش کلّیّات می باشد که این بخش، پس از مقدمه ای چند صفحه ای است، که در آن به این مسائل پرداخته ام که، موسیقی چیست ؟ و چه تقسیماتی دارد و چه نوع موسیقی از لحاظ شرعی حرام است ؟
بعد از کلّیّات بخش اوّل شروع می شود که در آن به بررسی معانی و مفاهیم لغوی و اصطلاحاتی موسیقی پرداخته و اینکه اصل واژه موسیقی عربی نیست بلکه یک واژه یونانی است و اینکه یعنی اهل لغت قائل به این مسئله شده اند که موسیقی یک فن و حرفه است.
در مرحله بعد به تفاوت معانی بین موسیقی و چند واژه نزدیک به آن مثل لهو ، طرب، تصنیف پرداخته ام.
در بخش دوّم تاریخچه موسیقی را مورد بررسی قرار داده ام که اوّلین مؤسس آن شیطان و قابیل می باشد و برای این امر از لوازم تنبور و طبل استفاده می کردند و این زمانی بود که حضرت آدم دار فانی را بدرود گفته بودند.
و بعد از آن به مراحل مختلف تاریخی موسیقی که ابتداء آن در یونان باستان است و بعد از آن موسیقی در میان اعراب جاهلی و بعد در میان اعراب مسلمان را مورد بحث و بررسی قرار داده ام.
و در بخش سوّم که اصل مطالب پایان نامه در این بخش و بخش بعدی می باشد به این اصل مهم پرداخته ام که کلّ موضوع موسیقی از نظر علماء و دانشمندان رد شده نیست بلکه ابتدا برای موسیقی تقسیماتی قائل شده اند که آن را به طبیعی و غیر طبیعی (مصنوعی) تقسیم نموده و تمامی دانشمندان و فلاسفه و علماء دین قسم اوّل را حلال و خوب و باعث آرامش روح و جسم بشری می دانند و قسم دوّم که اصوات غیر طبیعی (مصنوعی) را شامل می شود و دارای زیر و بم های ناهنجار می باشد که ساخته دست بشری است را رد کرده و علماء دین حکم حرمت آن را داده اند که من در این پایان نامه و با استفاده به دلائل عقلی و نقلی به رد قسم دوّم همت گمارده ام.
و در بخش چهارّم که با ادله، به حرمت موسیقی مصنوعی پرداخته ام که ابتداء با استناد به آیات و روایات به این موضوع پرداخته ام و دو آیه لهو الحدیث و آیه زور را مورد تبیین و شرح قرار داده ام .
و بعد از آن به استنباط موسیقی از طریق عقل و اجماع پرداخته که نظریات شیعه و سنی را شامل می شود و در نهایت نتیجه گیری کرده ام که تمامی اصوات طبیعی حلال هستند آن دسته از اصوات غیر طبیعی که در انسان حالات شادی یا حزن مفرط ایجاد کنند هرچند زمان آن کوتاه باشد اثرات شدید بدی را در فیزیولوژیک بدن می گذارد و با عث اختلالات روحی و روانی می شود و شرع هم این قسم را حرام اعلام کرده است .
موسیقی از دیدگاه اسلام
موسیقی افیون است با نگاهی به زندگی موسیقیدانان جهان به این نتیجه میرسیم که غالب آنها یا دیوانه شده اند ویا جوانمرگ …تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل