لباس یک مسئله فرهنگی، هویتی و تاریخی است. در واقع لباس هر جامعه بخشی از فرهنگ، تاریخ و باورهای آن جامعه را نشان میدهد. تمایل مردم به پوشیدن لباسهای زیبا، شیک و همهپسند در جوامع و ادوار مختلف از جمله در جامعه و عصر ما حقیقتی غیرقابل انکار است. این تمایل مردم را به سمت پوششهای مد روز سوق میدهد. مدهایی که گاهی هیچ سنخیتی با ارزشهای اسلامی - ایرانی نداشته و تنها با تورق ژورنالهای تاریخ مصرف گذشته غربی در سطح وسیع تولید و پخش شدهاند.
مُدهایی به قدمت جنگ جهانی دوم
برخی از مدها آنقدر تاریخ مصرف گذشته است که برای ریشهیابی آن باید در وقایع جنگ جهانی دوم به دنبال آن بگردیم و آنقدر بیربط است که پیام صلح پادشاه انگلیس در جنگ جهانی دوم برای روحیه دادن به مردم و سربازان در حال جنگ، مورد استقبال جوانان عصر حاضر در کوچه و خیابان قرار میگیرد. یعنی ما اینقدر دچار فقر فرهنگی، تاریخی و ارزشی هستیم که دختران و پسران ناآگاه ما باید به هر قیمتی شده «آرام باشند» و با عبارتهای ناملموس و مختلفی که پشت مانتوها و بلوزهایشان چاپ شده، با امید به ملکه یا پادشاه شدن در سطح خیابانهای پایتخت و سایر شهرستانها رژه بروند و نگاهها را به سمت خود و محتوای نامناسبی که خودآگاه یا ناخودآگاه حامل آن هستند، جلب کنند!؟
صفحات: 1· 2