چرا حضرت علی علیه السلام با وجود داشتن عصمت ، استغفار می کرد؟
پیامبر اسلام، به اتفاق مسلمانان معصوم از گناه بود خصوصاً پس از بعثت كسی در عصمت او خدشه نكرده است ولی با این حال روزی هفتاد بار استغفار می كرد و فرمود: «و إنّه لیغان علی قلبی و إنّی أستغفر الله كلّ یوم سبعین مرّه»، «من دلم زنگار می گیرد و روزی هفتاد بار استغفار می كنم»
خدا به پیامبر در قرآن دستور استغفار می دهد(غافر/55و محمد/19) آیا معنی آن این است كه پیامبر معصوم نیست؟ بزرگان تفسیر و عقاید در مورد این نوع استغفارها بحث های جالب و شیرینی دارند، انبیا و اولیای خدا كه معصوم هم هستند، اوّل برای خودشان طلب مغفرت میكنند و “ربّ اغفِر لِی” میگویند. حالا ما چگونه اینها را با هم جمع كنیم؟ در اینجا وجوهی را برای پاسخ به این اشكال مطرح كردهاند كه من به بعضی از آن وجوه اشاره میكنم.
وجه اوّل؛ آموزش
گفتهاند كه اینها برای ما مُذنِبین، جنبه آموزشی داشته است. یعنی معصومین خواستهاند به گناهكاران بیاموزند كه وقتی خواستی دعا كنی، اوّل از خدا بخواه كه از سر تقصیراتت بگذرد، بعد بقیه دعاهایت را مطرح كن. این وجه با آن مطالبی كه در گذشته گفتیم هم تطبیق میكند؛ به خصوص با آن عبارتی كه در دعای كمیل از علی(علیهالسلام) بود كه داشت: “اللَّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحبِسُ الدُّعَاءَ “. یعنی خدایا، آن گناههایی كه موجب حبس دعا میشود را ببخش!
ما سابقاً “موانع اجابت دعا ” را بحث كردیم و گفتیم كه اوّلین مانع، گناه است. گناه موجب میشود كه دعا مستجاب نشود. دیدید كه در دعای كمیل هم همین را داشت: “اللَّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحبِسُ الدُّعَاءَ “. حبس دعا یعنی این كه دعا از این دو لب بالاتر نمیرود. اهل معرفت كه این را در یك قالب معرفتی میریزند، میگویند كه این از حُجُب ظلمانی است. ما گفتیم “مانع “، آنها میگویند “حجاب “. گناه موجب میشود كه دعا مستجاب نشود و مانع و حجاب است؛ حجابش هم حجاب ظلمانی است. این یك توجیه بود.