پایان نامه «سیر تکامل انسان از عالم ذر تا قیامت در آیات و روایات» رساله ای در باب سیر تکاملی انسان از علم ذر تا قیامت است که در 90 صفحه گرد آوری و تنظیم شده است.
این پایان نامه در سه فصل تنظیم شده است.
فصل اول: تکامل انسان و موطن میثاق و شامل دو بخش است که در بخش اول به مباحثی چون کمال در نگاه عقل و دین، انسان کامل، قرآن و اثرات آن در کمال انسان و نقش ائمه در پیمودن مسیر تکامل پرداخته شده است و در بخش دوم بحث در مورد موطن میثاق است و چهار نظریه مختلف در این مورد از تفاسیر بیان شده است. از این بخش نتیجه میگیریم که موطن میثاق همان موطن عقل و وحی است پس تکامل انسان در این موطن همان تکامل انسان در عالم دنیاست.
فصل دوم: عالم دنیاست و شامل دو بخش است. بخش اول در مورد دنیا و خصائص آن و سیر و صیرورت بحث شده است. در بخش دوم از آنجایی که کمال جویی فطری است در مورد عوامل و موانع شکوفایی فطرت سخن گفته شده است. از این فصل نتیجه میگیریم که دنیا مزرعه آخرت است و انسان مؤمن با دنیاست که آخرت را به دست میآورد.
فصل سوم: عالم برزخ است که شامل دو بخش میباشد. در بخش اول به آیات و روایات در مورد برزخ و تکامل اموات در برزخ اشاره شده است. در بخش دوم از عوامل رفاه و سعادت در برزخ، عوامل برطرف کننده عذاب برزخ، تجسم اعمال و سوال قبر سخن گفته شده است. از این فصل نتیجه میگیریم که رفاه و سعادت ابدی یا عذاب و شکنجه ابدی در گرو اعمال انسان در عالم دنیاست.
علاقه مندان جهت مطالعه متن کامل این پایان نامه می توانند به کتابخانه مدرسه علمیه حضرت فاطمه (س) تهران مراجعه نمایند.
چکیده پایان نامه
موجودات عالم همگی در حال تکامل هستند. کمال نهایی انسان رسیدن به مرتبه لقاء الله است انسان کامل که هدایتگر دیگران است هم از راه تعقل بهره میبرد هم از راه تهذیب، انبیاء و امامان نیز آمدهاند تا مردم را برای سیر در مسیر الی الله یاری کنند.
ذرّ به معنای مورچه های ریز است و چهار رأی مختلف در مورد موطن میثاق بیان گردیده است.
دنیا دارای خصائصی است، از جمله اینکه سرای آزمایش، محنت، جدایی و نابودی است. اسلام دین دنیا و آخرت است و دنیا را مزرعه آخرت میداند. قرآن کریم از سیر انسان به صیرورت یاد کرده است. اولین مرحله صیرورت حرکت به سوی اسم عظیم خدا و نهایت صیرورت حرکت به سوی ضمیر تکلم وحده حق است.
برزخ حد و مرز میان دو چیز است از جمله عواملی که باعث عذاب برزخ میشوند غیبت کردن و بی پروایی در نجاسات است. اعمال خوب و بد در عالم برزخ مجسم میشوند و از کافران محض و مؤمنان محض در عالم برزخ سؤالاتی خواهد شد و برخی افراد به مرور در برزخ به تکامل میرسند.