متّقین در قرآن : شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام
*«ذلِکَ الکِتابُ لا رَيبَ فيه هدي للمتقين»[1]
اين است کتابى که در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است.
ششمین پیشوای مسلمانان جهان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره سخن خدای متعال «ذلِکَ الکِتابُ لا رَيبَ فيه هدي للمتقين» فرمودند : مقصود از کتاب علي است که هيچ شکي در آن نيست که راهنماي پرهيزگاران است . و نيز منظور از متقين تنها شيعيان علي هستند. [2]
پرهیز گاران در قرآن : شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام
*« الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ » [3]
آنان که به غيب ايمان مىآورند ، و نماز را بر پا مىدارند ، و از آنچه به ايشان روزى دادهايم انفاق مىکنند.
(پرهيزکاران) کسانى هستند که به غيب(رجعت و قيامت و قيام قائم آل محمّد علیهم السلام است)[4] ايمان مىآورند; و نماز را برپا مىدارند; و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنان روزى دادهايم ، انفاق مىکنند.
رستگاران در قرآن : شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام
*أُولئِکَ عَلَى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » [5]
آنان بر طريق هدايت پروردگارشانند ، و آنان رستگارانند.
حافظ حاکم حسکانی از علما و بزرگان عامّه (اهل تسنن) که حنفی مسلک است در کتاب شواهد التنزیل به استناد فرمایش امیرالمؤمنین علی علیه السلام می نویسد که ایشان فرمودند: روزی سلمان با من به سخن نشست که یا ابا الحسن کمتر موردی پیش می آمد که من و تو با هم نزد رسول الله صلی الله علیه و آله حاضر شویم و حضرت نفرماید: ای سلمان این مرد ( علی علیه السلام) و حزبش(شیعیانش) رستگاران روز قیامت اند. [6]
ایمان آورندگان واقعی به خدا : شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام
*« يُخادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ » [7]
« مىخواهند خدا و مؤمنان را فريب دهند; در حالى که جز خودشان را فريب نمىدهند; (اما) نمىفهمند.»
رئیس مذهب حقه شیعه ، صادق آل محمّد علیهم السلام در تفسير اين آيه فرمودند : منظور از کساني که ايمان آوردند ، آنهايي هستند که آقا و مولايشان اميرالمومنين علی علیه السلام است .[8]
*« وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ » [9]
چون به آنان گفته شود که شما نيز همانند ديگر مردمان ايمان بياوريد …
حافط حاکم حسکانی سنی مذهب در شواهد التنزیل استناد به سخنِ ابن عباس کرده و در این آیه می گوید: منظور از آمن الناس ، علی بن ابی طالب ، جعفر طیار ، حمزه ، سلمان ، ابوذر ، مقداد و حذیفة بن الیمان می باشد.
افراد با ایمان : امیرالمؤمنین علی علیه السلام و یاران و شیعیان آنحضرت هستند.
*« وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوْا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ » [10]
« و هنگامى که افراد با ايمان را ملاقات مىکنند ، و مىگويند: «ما ايمان آوردهايم!» (ولى) هنگامى که با شيطانهاى خود خلوت مىکنند ، مىگويند: «ما با شمائيم! ما فقط (آنها را) مسخره مىکنيم!»
حاکم حسکاني از محمد بن حنفيه نقل نموده که گويد : چون علي و سلمان و عمار و صهيب و مقداد و ابوذر داخل مدينه شدند و عبدالله ابي منافق و ياران او آن حضرت را مشاهده کردند ، عبدالله ابي نزديک اميرالمومنين آمد و گفت مرحبا آقا و سيد بني هاشم کسي که پدر حسن و حسين و برادر و داماد و جانشين پيامبر است و جان و مال خود را براي او مي دهد . پس اميرالمومنين در پاسخ او فرمود : واي بر تو اي عبدالله ابي تو منافقي و من بر نفاق تو شهادت مي دهم .
عبدالله ابي گفت : چگونه چنين نسبتي به من مي دهي در حالي که به خدا سوگند من هم مثل شما و اصحاب شما اهل ايمان هستم . اميرالمومنين فرمود: مادرت به عزاي تو بنشيند ، تو جز منافق نيستي و چون علي خدمت رسول خدا آمد و قصه خود را با عبدالله ابي منافق بيان نمود آيات فوق از طرف خدای متعال نازل شد . يعني چون عبدالله ابي علي را ( که مومن بود) ملاقات نمود گفت: ما ايمان به خدا و رسول و قرآن آورده ايم و چون با شيطان هايي مانند خود از منافقان خلوت نمود به آنها گفت ما در کفر و شرک با شما هستيم و تنها مي خواهيم علي و ياران او را مسخره کنيم و خدای متعال آنها را سرزنش مي کند و مي گويد خدا آنها را استهزاء مي کند يعني خدای متعال در قيامت آنها را به جهت مسخره کردن علي و ياران او عقوبت خواهد کرد. [11]
بشارت خدا به اميرالمومنين و اوصياي بعد از ايشان و شيعيان آنحضرت
*« وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ » [12]
« به کسانى که ايمان آورده ، و کارهاى شايسته انجام دادهاند ، بشارت ده که باغ هايى از بهشت براى آنهاست که نهرها از زير درختانش جاري است »
در تفسير فرات کوفي آمده است که منظور از کساني که ايمان آورده اند اميرالمومنين و اوصياي بعد از ايشان و شيعيان ايشان هستند .[13]
عهدالله : پذیرفتن ربوبیت خدا و نبوت رسول خدا و ولایت امیرالمؤمنین علی علیهماالسلام
*« الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُوْلئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ » [14]
« فاسقان کسانى هستند که پيمان خدا را ، پس از محکم ساختن آن ، ميشکنند; و پيوندهايى را که خدا دستور داده برقرار سازند ، قطع نموده ، و در روى زمين فساد ميکنند; اينها زيانکارانند.»
فاسقان : آنهایی هستند که منکر ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند.
در کتاب نفیس بحار الانوار از پنجمین پیشوای مسلمانان جهان ، حضرت امام باقر علیه السلام آمده است که مقصود از عهد الله عهدي است که براي خدای متعال به ربوبيت ، براي رسول او به نبوت و براي علي علیه السلام به امامت و براي شيعيان آنها به دوستي و کرامت گرفته شده و منظور از يفسدون في الارض کساني اند که انکار امامت علي و اولاد او را کرده اند .[15]
اسماء الهی : اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
*« وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ » [16]
« سپس علم اسماء ( علم اسرار آفرينش و نامگذارى موجودات) را همگى به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست مىگوييد ، اسامى اينها را به من خبر دهيد»
امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه فرمود: به خدا سوگند ما اسماء الحسني و نامهاي نيک خدای متعال هستيم و خدای متعال هيچ عملي را از بندگان خود نمي پذيرد مگر با معرفت و ولايت ما . [17]
توسل حضرت آدم ابوالبشر به نام امیرالمؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
*« فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ » [18]
« سپس آدم از پروردگارش کلماتى دريافت داشت; (و با آنها توبه کرد.) و خدای متعال توبه او را پذيرفت; چرا که خدای متعال توبهپذير و مهربان است. »
از ابن عباس نقل است که گفت از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت شد که آدم با چه کلماتي خدا را خواند و توبه کرد ؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آدم ، خدا را به حق محمّد و علي و فاطمه و حسن و حسين خواند و از او در خواست توبه کرد و توبه اش پذيرفته شد .[19]
هادی در قرآن : امیرالمؤمنین علی علیه السلام
*« قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّکُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ » [20]
گفتيم: «همگى از آن ، فرود آييد! هرگاه هدايتى از طرف من براى شما آمد ، کسانى که از آن پيروى کنند ، نه ترسى بر آنهاست ، و نه غمگين شوند.»
حضرت امام محمّد باقر علیه السلام در تفسير اين آيه فرمودند : منظور از هدي در اين آيه علي بن ابي طالب عليه السلام است . [21]
کافران و دروغگویان در قرآن : منکرین نبوت رسول خدا و ولایت امیرالمؤمنین علی علیهما السلام
*« وَالَّذِينَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ » [22]
« و کسانى که کافر شدند ، و آيات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند، و هميشه در آن خواهند بود. »
درتفسير برهان ذيل اين آيه شریفه آمده است که مقصود از آيات در اين آيه دلايل صدق پيامبر نسبت به گفته هايي است که در مورد پيشينيان فرموده اند و نسبت به فضائلي است که درباره حضرت صدیق اکبر و فاروق اعظم امير المؤمنين علی علیه السلام و امامان از فرزندان ايشان بيان کرده اند . [23]
شرط بهشت : ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
علي بن ابراهيم از پدرش از ابن ابي عمير از سماعه از امام صادق علیه السلام نقل کرده که آن حضرت درباره فرمایش خدای متعال :
« وَأَوْفُوا بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ » [24]فرمود : به ولايت اميرالمومنين علیه السلام وفا کنيد تا به پيمان شما وفا کنم يعني براي شما به بهشت وفا کنم . ( تفسير برهان 1/200 )
خبر دادن از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن
*« وَآمِنُوْا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ » [25]
« و به آنچه نازل کردهام ايمان بياوريد! که نشانههاى آن ، با آنچه در کتابهاى شماست ، مطابقت دارد »
در تفسير برهان آمده است که منظور از « به آنچه نازل کردم » آن چيزي است که نازل شده در مورد ذکر نبوت پيامبر و خبر دادن به امامت حضرت علي و عترت ايشان است .
اوّلین رکوع کنندگان: رسول خدا و امیرالمؤمنین علی علیهما السلام
*« وَأَقِيمُوا الْصَّلاَةَ وَآتُوا الْزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الْرَّاکِعِينَ » [26]
و نماز را بپا داريد، و زکات را بپردازيد، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنيد
موفق بن احمد و ابو نعيم اصفهانى باسناد خود از ابن عباس نقل کردهاند که اين آيه در خصوص پيغمبر صلى الله عليه و آله و على عليه السلام نازل شده و آنها اوّل کسى بودند که نماز گزاردند و رکوع کردند .[27]
پی نوشت:
[1] . بقره 3
[2] . تفسير عياشي و تفسير علي بن ابراهيم قمي جلد صفحه 130 و شواهد التنزيل جلد 1 صفحه67
[3] . بقره 4
[4] . تفسير برهان 1/124
[5] . بقره 6
[6] . شواهد التنزيل 1/68 ، ما نزل من القرآن في علي ، تاريخ دمشق 2/346
[7] . بقره 10
[8] . تفسير منسوب به امام عسکري ص 113 ، بحار الانوار 6/51
[9] . بقره 14
[10] بقره14
[11] . احقاق الحق 3/535
[12] . بقره 26
[13] . تفسير فرات کوفي ص 53 ، شواهد التنزيل 1/74
[14] . بقره 28
[15] . بحار 24/389
[16] . بقره 32
[17] . بحار الانوار 25/5
[18] . بقره 38
[19] . غايه المرام 1/394 ، فردوس الاخبار 3/151 و در المنثور 1/147
[20] . بقره 38
[21] . تفسير فرات ص 58 ، بحار الانوار 36/129
[22] . بقره 40
[23] . تفسير برهان 1/90
[24] . بقره 41
[25] . بقره 42
[26] . بقره 43
[27] . غاية المرام باب 176 و همچنين در کتب شواهد التنزيل 1/85 ، مناقب ابن شهر آشوب 2/13 و خصايص الوحي المبين ص 239 هم اين نقل آمده است.
* برگرفته از کتاب اتمام حجّت ـ اثر علمی حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی
با سلام
کاربر گرامی ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید.
پیشنهاد می شود با مطالعه لینک های ذیل در ایجاد سایر ملاک ها، به ویژه فرمت متن اقدامات لازم را مبذول فرمایید.
http://support.kowsarblog.ir/erjae-manabe
http://support.kowsarblog.ir/montakhab