مقام امامت مقام بزرگ و رسایی است. در حقیقت امامت استمرار مقام نبوت است و تمام مسئولیتهایی كه بر عهده پیامبر بوده، همه آن مسئولیتها بر عهده امام نیز میباشد، با این تفاوت كه نبیّ مورد وحی است و وحی الهی بر او نازل میشود و پایهگذار دین است، اما امام مورد وحی نیست.
امام مفاهیم دین را بیان میكند و پرسشهای نو را پاسخ میدهد و درباره زندگی مردم قوانین درستی را تبیین میكند، امر به جهاد میكند و هكذا و هكذا.
بنابراین كسانی كه مقام امامت را یك مقام انتخابی مردمی تصور میكنند، بدانند امامت یك مقام الهی و انتصابی است نه انتخابی و امام با رسول جز در همان جهت كه عرض كردم، فرقی ندارد.
n>
قرآن مجید هم بهنوعی به این مسئله اشاره دارد: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً» حتی برخی از انبیاء بعد از نبوت به مقام امامت میرسند؛ «لَمَّاصَبَرُوا». صبر ایشان در تبلیغ دین سبب میشود از مقام نبوت به مقام امامت برسند.
در همین آیه دقت نمایید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ». جناب ابراهیم علینبیناوآلهوعلیهالسلام نیز بعد از آن همه مقامات و امتحانات، از مقام نبوت به امامت رسید، چون قبل از اینكه امام باشد، نبی و رسول بود، اما این مقام، مقام بالاتر از مقام نبوت است.
ائمهی اهل بیت بعد از پیامبر دارای چنین مقامی هستند.
امام در سامرّا هم مشغول كارهای امامت است. در درجهی اول حضرت در مدینه و مجموعاً در سامرّا حدود 85 نفر فقیه و محدث تربیت كرده است. تربیت یك فقیه و محدث كار آسانی نیست؛ آن هم در شرایط و خفقانی كه در سامرّا بوده است.
طبق نقل نوعِ محدثین اسلام مانند مسلم در صحیح و دیگران، رسول گرامی فرمود: بعد از من دوازده خلیفه خواهند آمد كه عزت اسلام بستگی به آنها دارد.
حدود دو روایت، مسلم در صحیح خود به این تعبیر نقل میكند كه من عین عبارت را میخوانم: «لَا یَزَالُ هَذَا الْأَمْرُ عَزِیزاً إِلَی اثْنَیْ عَشَرَ خَلِیفَةً ثُمَّ تَكَلَّمَ به شیءٍ لَمْ أَفْهَمْهُ فَقُلْتُ لِأَبِی مَا قَالَ فَقَال قَالَ رَسُولُ اللَّهِ كُلُّهُم مِنْ قُرَیْش»(صحیح مسلم، ج 12، ص 189) بعد از پیامبر اكرم دوازده خلیفه پیدا میشود و ایشان جز ائمهی اثنیعشر كسی دیگر نیستند.
منبع: تابناک