به کودکان زندگی کردن را بیاموزیم
نویسنده: مریم ماستری
ناشر: نیستان، چاپ اول ۱۳۹۳
۵ جلد، هر جلد ۲۴ صفحه، ۴۵۰۰ تومان
ما بزرگترها در زندگیمان تجربههای زیادی داشتهایم. همهچیز بستگی به این دارد که به این تجربهها و خاطرات چطور نگاه کنیم. کودکان درباره اتفاقاتی که در زندگی روزمرهشان رخ میدهد احساسات عمیقی دارند. اگرچه یک رویداد ممکن است به نظر بزرگترها پیشپاافتاده به نظر برسد ولی از دید کودک ماجرا خیلی زود تمام نمیشود چون کودکان مرکز دنیای خود هستند و در لحظه زندگی میکنند. هر اتفاقی که برایشان میافتد باعث واکنش مثبت یا منفی میشود. آنها بهندرت به وقایع دور و برشان بیتفاوتاند. ازآنجاکه تجلی نمودن صفات عالی در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است و هیچ پیشرفتی در کودک بدون تربیت اخلاقی متصور نیست تصمیم گرفتم تا مجموعهای از چراییهای ظریف کودکانه را در قالب داستان به تصویر بکشم و پاسخی درونی برای آنها پیدا کنم.
درونمایه اصلی مجموعه «بخوانیم و بدانیم» درونمایهای رایج از دغدغههای کودکانه است و در آن به مفاهیم آشنای عشق و دوستی، غلبه بر مشکلات، رویارویی با تغییر، کسب اطمینان از رسیدن به موفقیت و مستقل شدن پرداختهام.
هدف من از تألیف این مجموعه علاوه بر تقویت روانخوانی کودک در سالهای اول دوران ابتدایی پرداختن به مسائلی بود که درکشان برای کودک آسان باشد. مسائلی که در مقاطعی از زندگی کودکان قطعاً برای آنها اتفاق میافتد. در حقیقت این مجموعه نکات و سوالهای تاملبرانگیزی را مطرح میکند که باعث میشود کودک برای پیدا کردن پاسخ مشتاق خواندن کتاب شود.
همه داستانهای مجموعه هدفمند هستند و سعی بر این دارند که بنیاد سالم شخصیت کودک را با تکیه بر اصول اخلاقی و وجدانی پیریزی کنند. درک کودک از موضوعات مطرحشده در داستانها باعث آگاهی او از موقعیتها و دادههای زندگی میشود و کودک توانایی پاسخ دادن به سؤالاتی که ممکن است در ذهن خود با آنها درگیر باشد را پیدا میکند. در حقیقت این مجموعه بنا دارد که به کودک بیاموزد که طرز مواجهه با مشکلات و حل کردن آنها با استفاده از قوانین انسانی و آموختن از اشتباهات میتواند او را به موفقیتهای جدیدی برساند. در این مجموعه از امرونهیهای مرسوم بزرگترها خبری نیست و به کودک اجازه داده میشود با توجه به دادههای ذهنی خود در مقابل پیشامدها از خلاقیت فکری خود استفاده و اندیشه سازی کند و این کار بهنوعی همان استنباط پیدا کردن از خوب و بد را برای کودک به وجود میآورد.
طرحریزی همه داستانهای مجموعه بهگونهای است که در آن کودک بتواند از طریق ارتباط و همکاری فردی یا دستهجمعی با همسالان و یا دیگران نوعی جامعهگرایی را تجربه کند.
با لطف و عنایت خداوند تاکنون پنج جلد از این مجموعه توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده که قرار است تا پانزده جلد ادامه پیدا کند. این مجموعه برای مقطعی نوشته شده است که دایره واژگان محدودی دارند و علاوه بر آموزش مهارتها به تقویت روخوانی و روانخوانی نیز کمک میکند. مجموعه حاضر شامل داستانهایی با عناوین زیر است:
۱- نگین زیبا
۲- وای بازم مدرسه
۳- ربات
۴- من این غذا را دوست ندارم
۵- هیولای کلاس
داستان «نگین زیبا» به مسئله عدم اعتمادبهنفس در کودکان پرداخته است. در این داستان کودک برای جبران این نقیصه به راهکارهای نادرست دست میزند ولی درنهایت با تغییر نگرش خود و الگو قرار دادن همسالان موفق میتواند مشکلش را حل کند.
در کتاب «وای بازم مدرسه» به مسئله ترس کودکان از مدرسه پرداختهام. در این داستان کودک با قرار گرفتن در محیط مدرسه و آشنایی با محیط، ایجاد رابطه و شناخت تواناییهایش بر ترس خود غلبه میکند.
در «ربات» داستان پسری را میخوانیم که به دلیل توجه بیش از اندازه به بازیهای خشن کامپیوتری دچار سردرگمی فکری و توهم میشود و تصمیم میگیرد با تغییر عادت بدش به عادتهای خوب مشکلش را حل کند.
در داستان «من این غذا را دوست ندارم» با دختری آشنا میشویم که به دلیل رو آوردن به عادتهای بد غذایی دچار مشکل شده است ولی در یکی از سفرهای خانوادگی اتفاقی میافتد که باعث میشود او با مشکلش روبرو شده آن را حل کند.
کتاب «هیولای کلاس» داستان پسر خشنی است که راه درست ارتباط با همسالان خود را نمیداند. برای همین هیچ دوستی ندارد و همیشه تنهاست این مسئله باعث شده که برای موفقیت هیچ انگیزهای نداشته باشد. تا اینکه با ورود یک دوست جدید زندگیاش تغییر پیدا میکند.
امید دارم مجموعه حاضر توانسته باشد گام مؤثری در جهت ارتقای سطح فکر و اندیشه کودکان سرزمینم برداشته باشد.
* این مطلب توسط نویسنده کتاب نوشته شده است