نويسنده و پژوهشگر مهدويت با بيان اينكه دغدغهمندی برای غيبت امام(عج) مهمترين ويژگی جامعه منتظر است از دولت خواست تا برای ترويج فرهنگ دينی در كشور از حوزه علميه كمك بگيرد.
حجتالاسلام والمسلمين محمدرضا نصوری، معاون مركز تخصصی مهدويت، با ذكر اين مطلب كه در جامعه آرمانی متصل به جامعه موعود، عبادات مردم، با خلوص نيت و تنها با نيت جلب رضای الهی صورت میگيرد، اظهاركرد: عبادات از روی ريا و با اهداف غير خدايی در جامعه غير مهدوی موج میزند و همانگونه كه در روايات بسيار نيز آمده است، بسياری از مردم خدا را برای نام و آوازه و نان خود میخوانند ولی در جامعهای كه به سوی موعود رهنمون است، عبادت نيز ويژه و خاص است.
وی افزود: تغيير سبك زندگی در ساختن يك جامعه زمينهساز بديهی است زيرا بدون يك پالايش جدی درونی و اجتماعی نمیتوانيم به چنين ساختاری دست بيابيم؛ مهم اين است كه تمام هم و غم اهل اين جامعه، رسيدن به جامعه منتظر باشد؛ مردم يك جامعه زمينه ساز تلاش میكنند اگر نمیتوانند حداكثرهای جامعه موعود را در جامعه خود محقق سازند، حداقلها را در بحث امنيت و اقتصاد و عدالت و خدامحوری و… محقق سازند.
اين كارشناس مباحث مهدويت تصريح كرد: در حالی كه تمام مجموعههای جهانی سعی در حذف خدا از معادلات زندگی دارند، مردم و يك جامعه زمينهساز به دنبال احيای روابط الهی مردم در زندگی و احيای نقش خدا در باورداشت اجتماعی است.
وی افزود: يكی از آسيبهای جامعه زمينهساز آن است كه تلاشی برای رفع ايرادهای خود انجام نمیدهيم؛ در واقع به قول كلام وحی، همه را به خير نصيحت میكنيم ولی تنها كسی كه فراموش میكنيم، خودمان است؛ در حقيقت «يزكيهم و يعلمهم» نداريم؛ برای جامعه سازی بايد ابتدا خودسازی كرد و پس از تزكيه نفس جامعه را پاكسازی كنيم.
معاون مركز تخصصی مهدويت اظهاركرد: جامعه منتظر، جامعه دغدغهمند است؛ وقتی دغدغه غيبت امام وجود ندارد، چنين انتظاری نيز شكل نمیگيرد؛ پس در مرحله اول بايد در اين جامعه، معرفت به امام را جدی كنيم به شكلی كه مهدويت را بخشی از زندگی خود ببيند و دغدغه نبودن امام را حس كنند.
وی گفت: دومين آسيب، عدم برنامه و طرح مناسب در اجرای آن است؛ هركس حزب و جناح خود را دنبال میكند كه تا وقتی كه چنين باشد و هر كسی از هر فرصتی به دنبال سرويس دهی به باند و جناح خود استفاده كند جامعه سالم و منتظر موعود شكل نمیگيرد.
نصوری عنوان كرد: آسيب بعدی جامعه منتظر، عدم استفاده درست از جامعه است؛ متاسفانه در اين شرايط، دولتمردان از ظرفيت حوزههای علميه برای ساختن يك جامعه به درستی استفاده نمیكنند؛ استفاده از ظرفيتهای حوزه در بخش فرهنگ سازی، نهادينه كردن فرهنگ دينی، آموزش و… میتواند حوزههای ديگر يعنی صداوسيما و مدارس و دانشگاهها را نيز اصلاح كند و مشكلات را از سر راه روابط فی ما بين اجتماعی بردارد؛ نقش حوزه ما در حال حاضر نقش پررنگی نيست و بايد حضور حوزه درعرصههای مختلف، جدیتر دنبال شود.
وی در رابطه با شاخصههای قرآنی جامعه منتظر و زمينه ساز، گفت: قرآن در جايی كه شاخصههای جامعه دينی را بيان كرده است، به همين بحث نيز به شكل غير مستقيم پرداخته و در آياتی كه تاويل آن به موضوع مهدويت بر میگردد، به شكل مستقيم اشاراتی به رسالت جامعه زمينهساز دارد؛ وقتی كه بيان میكند كه حكومت زمانی به مستضعفين و صالحين میرسد، پس سرنگونی حكومتهای ستمگر و مبارزه بر عليه فقر و استكبار و دشمنان خدا و دين خدا، وظيفه اصلی منتظران است و كسانی كه در اين راه گام بر میدارند در حقيقت برای ظهور و تحقق آن حركت كردهاند.
نصوری اظهاركرد: قرآن كريم، بيان میكند كه همه انسانها در خسران و زيان هستند؛ چون قدر نعمات الهی را نمیدانند؛ هر گاه كه بشر قدر نعمتی را كه خداوند به او داده است نداند خداوند آن نعمت را از او میگيرد؛ به همين شكل نعمت امام به عنوان بالاترين نعمت انسان نيز در قرآن بيان شده است.
وی افزود: خداوند در آيه آخر سوره ملك، بيان میدارد كه « قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ»، يعنی اينكه اگر قدر آب را ندانيد و آب فرو رود چه كسی برای شما آب روان، خواهد آورد؛ امام باقر(ع) بيان میكند كه مراد خداوند در اين آيه، از آب، همان امام است كه در جايی كه مردم قدر امام را ندانستند، امام در پرده غيبت میرود و چه كسی است كه میخواهد اين نعمت را برای مردم به شكل عينی بياورد؛ پس مساله غيبت ناشی از غفلت و ناآگاهی مردم از منبع امامت است و همين نا آگاهی مردم نيز باعث شد تا اين غيبت شكل بگيرد و خود مردم نيز بايد اين اشتباه خود را با خواست جهانی منجی برطرف سازند.
نصوری اظهاركرد: خداوند در آيه 186سوره بقره بيان میكند كه « سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِيبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ »، يعنی بندگان بايد حاجت خود را از خدا بخواهند و قطعا خداوند آنان را بیپاسخ نخواهد گذاشت كه در اين آيه نيز يكی از وظايف منتظران بيان شده است كه اولا منجی كه همان آب فرورفته است به امر خداوند ظهور میكند پس بايد دعا كنيم و نكته بعدی اينكه با عمل صالح و اصلاح درون و اجتماع، زمينه استجابت دعا را فراهم كنيم.
معاون مركز تخصصی مهدويت، عنوان كرد: بنا بر آيات مباركه قرآن و روايات بیشماری كه از ائمه اطهار(عليهم السلام) رسيده است، امام عصر(عج) اسلام را به طور كامل و در همه جهان خواهد گستراند؛ آيه مباركه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهـُدَى وَدِينِ الْحـَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمـُشْرِكُونَ» كه آيه 33سوره توبه است، كاملاً بر اين مطلب دلالت دارد كه در عصر ظهور، تنها دين غالب بر جهان، دين اسلام خواهد بود.
وی گفت: رواياتی نيز كه در ذيل اين آيه مباركه بيان شدهاند، جملگی بر اين نكته دلالت دارند كه در زمان ظهور امام عصر(عج)، كافر و مشركی باقی نخواهد ماند و همگان به وحدانيت خدا و رسالت نبوی(ص) و ولايت ائمه اقرار خواهند كرد؛ به طور مسلّم، اسلام در زمان حضرت مهدی(عج) بايد به طور كامل اجرا شود تا جايی كه در روايات زيادی آمده است كه آن حضرت،تجديدكننده دين است و بسان پيامبر اعظم(ص)، تمام امور جاهلی را از بين میبرد.
منبع: ایکنا
خودت گفتی وعده در بهار است
بهار آمد دلم در انتظار است
بهار هر کسی عید است و نوروز
بهار عاشقان دیدار یار است
اللهم عجل لولیک الفرج