هر چه بر میزان پیشرفت و توسعه عملی بشر امروز افزوده می گردد نیاز او به اخلاق ، معنویت و ارزشهای انسانی بیشتر می شود . پیشرفت و توسعه تکنولوژی بدون لحاظ نیازهای حقیقی انسان به امور دیگر ، هرگز نتوانسته پاسخگوی خواسته های درونی انسانها باشد . چگونه می توان برای بهبود وضعیت انسانها و به ویژه قشر جوان که نقش بیشتری در آینده سازی فردای جامعه دارند راهبرد علمی ارائه داد آنچه در ذیل آمده بخش از راهکارهایی است که با سرمایه گذاری در جهت اجرای آنها می توان شاهد جامعه ای با هویت وبالنده بود .
1- تقویت ایمان : یکی از راههای مبارزه با فساد و گناه تقویت ایمان است . ایمان بازدارنده از گناه موجب روشن بینی ، یافتن راه صحیح ، حفظ و حراست وجود و مایه تقواست . کسانیکه معتقد به خدای متعال نیستند و تقوا و ایمان دردلشان استقرار ندارد دست به هر عمل خلافی می زنند . به گفته داستایوسکی : « به هنگامی که خدا نباشد همه کارها جایز است »
2- دادن آگاهی های فرهنگی و اجتماعی : تلاش برای هوشیار کردن بی خبران در مورد زندگی ضرورتهای آن ، بیان مفاسد و بی بند باریها ، عواقب بد امور ، عوارض بی عفتی و بی حجابی در جامعه ازراههای اصلاح جامعه است . باید افراد آگاهی یابند که ترویج بی عفتی و بی حجابی در جامعه از توطئه ها و دسیسه های اجانب و استعمارگران است . خداوند متعال در قرآن درباره توطئه و برنامه ریزی منافقان در زمینه نفی عفت عمومی می فرماید : یعنی منافقان کسانی هستند که به اشاعه فساد و فتنه گری تمایل دارند و مرحله اول کارشان گسترش وسوسه و هوس است . سعی می کنند به هیجانات عاطفی جوانها دامن بزنند تا فساد در بین ایمان آورندگان علنی نشود
3- بهبود بخشیدن وضع معیشتی مردم و رفع مشکلات اقتصادی : علامه طباطبایی (ره) در این باره می نویسد « قطعاً مهمترین چیزی که جامعه انسانی را پایدار می سازد امور اقتصادی جامعه است که خداوند آن را پایه قوام و برپایی اجتماع قرار داده است و اگر گناهان و جرائم و جنایات و. مورد بررسی قرار گیرد به این نتیجه می رسیم که علت بروز آنها یا فقر مفرطی است که انسان رابه اختلاس اموال مردم از راه سرقت ؛ راهزنی ، آدم کشی ، گرانفروشی ، غصب و … وادار می کند یا ثروت بی حساب است که انسان را به اسراف خوراک و پوشاک و ازدواج و بی بند وباری در شهوات و گسترش تعدی و تجاوز به مال و ناموس و جان مردم وا می دارد . اگردر مقابل این فقر و غناي مذموم قناعت را پیشه خود کنیم آسایش و راحتی فراهم می شود ودر چنین وضعی عفت ورزی معنا می یابد و راه تعالی گشوده می شود . بنابراین این کوشش در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و تقسیم عادلانه ثروت در جامعه می تواند عاملی برای رسیدن جامعه به سعادت و صلاح (حیات طیبه ) باشد .
اين بحث ادامه دارد….