هر یک از این زنان که غیر از نسل زنان هاشمی بودند و در کربلا حضور داشتند، توانستند با استقامت در راه دین خدا و دفاع از امام خود، همسران و فرزندان خود را در زمره یاران حسین قرار داده و تا ابد مهر یاران عاشورایی حسین را بر پیشانی خود بزنند.
این زنان اگرچه خدمتگزاران اهل بیت پیامبر بودند، اما توانستد در سلک بهترین افراد تاریخ قرار بگیرند و با دفاع از راه حق در تاریخ جاودان کربلا سهمی داشته باشند.
آنها اگرچه آزادشده به دست حسین بن علی بودند، اما آزادگی حقیقی را در کنار عاشوراییان و با همجواری اهل بیت در مسیر کربلا تا شام، آزادگی تاریخی خود را در کنار خاندان حسین بن علی یافتند.
***
نامش کَبْشه است و کنیهاش امسلیمان. کنیزی بود که امام حسین (ع) او را به هزار درهم خرید و پس از آن در خانه اماسحاق (یکی از همسران امام حسین و مادر فاطمه صغری) خدمت میکرد .پس از گذشت مدتی با ابورزین ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان سلیمان بود. ابورزین از یاران و اصحاب امام حسن (ع) بود.
فرزند آنها، سلیمان غلام امام حسین (ع) بود. سلیمان پیک امام حسین به سوی رؤسا و اشراف بصره بود که عبید الله بن زیاد دستور داد گردنش را بزنند.
سلیمان همان است که در زیارت ناحیه مقدسه نامش آمده است. امسلیمان به همراه مولایش امام حسین (ع) راهی کربلا شد.
هر یک از این زنان که غیر از نسل زنان هاشمی بودند و در کربلا حضور داشتند، توانستند با استقامت در راه دین خدا و دفاع از امام خود، همسران و فرزندان خود را در زمره یاران حسین قرار داده و تا ابد مهر یاران عاشورایی حسین را بر پیشانی خود بزنند.
این زنان اگرچه خدمتگزاران اهل بیت پیامبر بودند، اما توانستد در سلک بهترین افراد تاریخ قرار بگیرند و با دفاع از راه حق در تاریخ جاودان کربلا سهمی داشته باشند.
آنها اگرچه آزادشده به دست حسین بن علی بودند، اما آزادگی حقیقی را در کنار عاشوراییان و با همجواری اهل بیت در مسیر کربلا تا شام، آزادگی تاریخی خود را در کنار خاندان حسین بن علی یافتند.امسلیمان زنی عالم، فاضل و نیکوکار بود و هنگامیکه متوجه شد حسین بن علی راه کربلا را در پیش گرفته است، همراه کاروانیان کربلا و مولایش حسین راهی کربلا شد و جزء اسیران واقعه عاشورا گردید. او تمام مصایب را در راه خدا تحمل کرد. کبشه در کنار حضرت زینب بود و در مسیر سخت کربلا تا شام به اهل بیت پیامبر کمک میکرد.
او یکی از اسیران واقعه عاشوراست؛ زنی که اسیر شد به جرم محبت و وفاداری به امام زمانش. او بر ایمان خود استوار بود و با همین استقامتش در راه حق، نامش در تاریخ و در زمره عاشوراییان قرار گرفت.
***
هر یک از این زنان که غیر از نسل زنان هاشمی بودند و در کربلا حضور داشتند، توانستند با استقامت در راه دین خدا و دفاع از امام خود، همسران و فرزندان خود را در زمره یاران حسین قرار داده و تا ابد مهر یاران عاشورایی حسین را بر پیشانی خود بزنند.
این زنان اگرچه خدمتگزاران اهل بیت پیامبر بودند، اما توانستد در سلک بهترین افراد تاریخ قرار بگیرند و با دفاع از راه حق در تاریخ جاودان کربلا سهمی داشته باشند.
آنها اگرچه آزادشده به دست حسین بن علی بودند، اما آزادگی حقیقی را در کنار عاشوراییان و با همجواری اهل بیت در مسیر کربلا تا شام، آزادگی تاریخی خود را در کنار خاندان حسین بن علی یافتند.همسر عبد الله بن اریقط بود. نامش فُکهیه بود. او در خانه رباب (یکی از همسران امام حسین و مادر علیاصغر، خدمت میکرد.
حاصل ازدواج او و همسرش، عبدالله، پسری بود به نام قارب که در دشت کربلا به همراه حسین بن علی به شهادت رسید.
او فرزندش را طوری تربیت کرده بود که همیشه حسین بن علی و خاندان پیامبر را بر خود ترجیح دهد. فرزند او در دفاع از امام زمان خود به شهادت رسید و نام فکهیه تا همیشه در زمره مادران شهید دشت کربلا جاودان ماند.
فکهیه همراه بانو رباب در زمین کربلا به سلک اسیران درآمد و در مسیر کاروان اسرا از کربلا به شام رفت. اونیز در زمره زنان عاشورایی است.
***
نامش حسنیه است. یکی از خدمتکاران آستان حضرت سیدالشهداء.
امام حسین (ع) او را از نوفل بن حارث بن عبدالملک خرید. وی به ازدواج مردی به نام سهم درآمد و حاصل این ازدواج فرزندی بود به نام مُنحج.
حسنیه به امام زینالعابدین (ع) خدمت میکرد تا اینکه به همراه فرزندش منجح و کاروان کربلاییان با امام خویش همراه شد و به دشت کربلا رسید.
حسنیه و پسرش به امام و اهل بیت پیامبر خدمت میکردند و او حمایت از امام زمان را به پسرش میآموخت. منجح در کربلا و در دفاع از حسین بن علی به شهادت رسید.
حسنیه در کاروان اسرای کربلا با اهل بیت پیامبر همراه و در مصائب آنان شریک شد و غمخوار حضرت زینب (س) بود.
نوشته طهورا بیان