همانطور که میدانیم الفاظ برای بیان مشخصات زندگی محدود و ناچیز ما وضع شدهاند و نمیتواند به درستی بیانگر عظمت خداوند و حتی عظمت مخلوقات بزرگ او باشند، به همین دلیل با استفاده از معانیِ كناییِ این الفاظ شبحی از آن همه عظمت را ترسیم میكنیم.
و از جمله این الفاظ كلمه «عرش» است كه در لغت به معنی «سقف» یا «تخت پایه بلند» به کار رفته و سپس این كلمه در مورد تخت قدرت خداوند به عنوان عرش پروردگار استفاده شده است.
در اینكه منظور از عرش خدا چیست و این كلمه كنایه از چه معنایی میباشد مفسران، محدثان و فلاسفه سخن بسیار گفتهاند:
ـ عرش خدا چیزی است كه بشر از درك حقیقت آن عاجز است، و تنها اسمی از آن میداند.
ـ عرش خدا همان ملك اعلا و كرسی او، فلك كواكب است، و به فرمایش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) استدلال كردهاند كه فرمودند: «آسمانهای هفتگانه و زمینهای هفتگانه در برابر كرسی جز حلقهای در برابر بیابان پهناوری نیست، و كرسی خدا هم در برابر عرش او همین نسبت را دارد»
ـ عرش را به معنی «علم بیپایان پروردگار» (تفسیر كردهاند. تفسیر نمونه، ج20، ص: 36)
ـ مقصود از آن را «مالكیت و حاكمیت خدا» دانستهاند.
ـ به معنی هر یك از صفات كمالیه و جلالیه او میدانند چرا كه هر یك از این اوصاف بیانگر عظمت مقام او میباشد، همانگونه كه تخت سلاطین نشانه عظمت آنها است.
صحیح آن است که مفهوم «عرش» به صفات ذات پاك پروردگار بازگشت میكند و به یك وجود خارجی دلالت ندارد.
بعضی از روایاتی كه از طرق اهل بیت (علیه السلام) رسیده نیز همین معنا را تأیید مینماید:
حفص بن غیاث از امام صادق (علیه السلام) نقل میكند كه از امام در باره تفسیر «وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» سۆال كردند. فرمودند: «منظور علم او است»
و در حدیث دیگری از همان امام (علیه السلام) «عرش» را به معنی علمی كه انبیا را بر آن واقف كرده و «كرسی» را به معنی علمی كه هیچكس را از آن آگاه نكرده است تفسیر فرموده است.
منبع: تبیان