سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین رسول فلاحتی از اساتید سطح عالی حوزه، به بررسی نقش اساتید در تحول حوزه، حجم متون درسی و … پرداخته است، بخش نخست این گفتوگو را در ذیل میخوانیم:
- ارزیابی شما از نقش اساتید در نظام تحول آموزشی حوزه چیست؟
در طول تاریخ شیعه، نقش اساسی و محوری چهرههای دینی با اساتید بوده؛ از این جهت، غالباً با کتابهای اصولی و فقهی رابطه مستقیم داشتند و در تحول حوزه نقش آفرین بودهاند، بر خلاف افرادی که از مراکز حوزوی فاصله گرفتند.
زمانی که مرحوم صاحب جواهر از دنیا رفتند این سوال پیش آمد که چه کسی بعد از ایشان مرجعیت دینی را عهدهدار شود؛ البته بیشترین احتمال این بود که شیخ انصاری زعامت حوزه و شیعیان را بر عهده بگیرند. در چنین زمانی شیخ انصاری برای یکی از هممباحثههای قدیمی خود به نام سعید العلماء مازندرانی نامهای نوشته و عنوان کردند: زمانی که ما در نجف، هممباحثه بودیم، شما در درس و بحث از من قویتر بودید؛ بنابراین شما به نجف بیایید و زعامت حوزههای علمیه را برعهده گیرید.
مرحوم سعید العلماء مازندرانی نیز که اهل تقوی بود، در جواب مرحوم شیخ انصاری نوشتند: بله، درست میفرمایید، اما در حال حاضر شما در حوزه مشغول تدریس هستید و ملکه اجتهاد در شما وجود دارد، ولی من به خاطر حلّ مشکلات امور مردم از درس و بحث فاصله گرفتهام؛ لذا شما سزاوار این امر هستید.
بدیهی است کسانی که با درس و بحث، آیات و روایات و تفسیر در ارتباط هستند، بهتر متوجه خواهند شد که خلأهای آموزشی حوزههای علمیه در کجا قرار دارد؛ لذا نقش بیبدیل اساتید در تحول حوزه در همهی ابعاد، مخصوصاً بُعد آموزشی، کاملاً محسوس میباشد.
مثلاً مرحوم شیخ و آخوند، مدرّسان بزرگی بودهاند؛ در طول تاریخ شیعه نیز این چنین بود که اولین نقش و رُکن اساسی تحولات حوزه در بخش آموزش بر عهده اساتید بوده است.
صفحات: 1· 2