شكلگيري شخصيت قبل از بلوغ، پديده روانشناختي قابل اهميتي است. به همين دليل بسياري از خانوادهها در اين دوران حساسيت زيادي نشان داده و تمايل به تربيت فرزنداني دارند كه به لحاظ سواد و داشتن دانش روز داراي امتيازهايي قابل توجه باشند.
به دليل حساسيتهاي والدين، روانشناسان تحقيقات زيادي را پيرامون ويژگيهاي كتاب و كتابخواني در اين دوران و اثر آن بر كودك و نيز تأثيرات آن در بزرگسالي انجام دادهاند که مطابق با یافته های آنها به طور خلاصه می توان گفت عادت دادن کودک به خواندن کتاب تاثیر بسزایی بر آینده او خواهد داشت.
كودك در سنین خیلی پایین ( شیرخوارگی ) كه دركی از معانی واژه ها ندارد و تفاوت ظریف موجود بین آنها را نمی فهمد، از شنیدن صداهای متنوع والدین و دیدن احساسات و عواطف او زمانی که برایش قصه ای کودکانه را تعریف می کند و یا کتابی را می خواند لذت می برد .
در واقع ادای عبارت های داستان توسط والدین حاوی علایم و نشانه هایی است كه احساسات کودک و والد را نسبت به هم بیشتر و عمیق تر می کند.
كودكان حتي وقتي خيلي كوچكاند از كتاب خواندن لذت ميبرند. آنها از ارتباط با والدينشان و نشستن در كنار آنها و توجه آنها احساس راحتی و رضايت ميكنند .
>خواندن کتاب برای کودکان در دورانی که آنها قادر به خواندن نیستند خیلی مهم است، اینکه چرا والدين ميبايست براي كودكشان كتاب بخوانند دلایل بسیاری دارد مانند:
در این صورت علاقه در كودكان ايجاد شده و كودكان در فرآيند خواندن فعالتر ميشوند.
كودكان اين والدين سعي ميكنند خوانندههاي بهتري شده و عملكرد بهتري در مدرسه داشته باشند.
خواندن به رشد زبان آموزي و صحبت كردن كودكان كمك ميكند.
دايره لغات كودكان بالا رفته و تلفظ لغات را بالا ميبرد.
كتاب خواندن والدين براي كودكان ، آنها را براي مدرسه آماده ميكند و آمادگي شنيدن را در آنها بالا ميبرد.
خواندن براي كودكان پيش دبستاني كمك ميكند تا گرامر و ساختار جمله را بهتر بفهمند.
خانوادهها زمان خواندن را به عنوان زمان آموزش قلمداد كنند و از اين طريق توجه كودك را بالا ببرند.
خواندن براي كودكان دايره توجه كودكان را بالا برده و به آنها كمك ميكند تا مهارتهايشان را بهتر انجام دهند.
با خواندن داستان براي كودكان خلاقيت و تصويرسازي آنها رشد پيدا ميكند.
كتاب خواندن براي بچهها كمك ميكند تا آنها كمك كردن به ديگران و اعتماد به نفس را ياد بگيرند.
كودكان رفتار را فراگرفته و ميتوانند خود را در موقعيتهاي مختلف و تازه قرار داده و راهحلهاي نوين كسب كنند.
آنها ريتم و آهنگ زبان را بهتر درك ميكنند.
مغز کودک درسنین قبل ازمدرسه خیلی بیشترآماده پذیرش است. مطالعه، کودک را بعنوان یک فرد، هم ازنظرجسمی وهم ازنظر معنوی رشد می دهد، حتی درسنینی که کودک نوک زبانی حرف می زند، شخصیت او با شنیدن اشعار کودکانه و لالائی ها شروع به رشد می کند.
همچنین با صدای گیرا و رسا قصه گفتن برای كودك و یا خواندن كتاب داستان برای او تأكیدی است بر بُعد خوشایند ارتباط كلامی .در صورتی که به کودک فرصت بدهید قسمت هایی از داستان را که دوست دارد برای شما تکرار کند بر بهبود رشد تكلمی كودك تاثیر مثبت خواهد داشت.
کودکی که به مطالعه می پردازد، درکتابها با سرزمینها وسنن مختلف انسان برخورد کرده وبا علوم وهنرهای جدید آشنا می شود حتی ممکن است با ناملایمات زندگی نیزازطریق کتابها برخورد کند. اگر در این زمان او را تشویق کنید و از او سوالاتی بپرسید تا به کنه مطالبی که می خواهد پی ببرد، او مسلما فردی متفکر بار خواهد آمد.
خواندن داستانهای مختلف موجب شکل گرفتن ارزشهای گونا گون درذهن کودک می شود، حساسیت او را رشد می دهد واحترام به دیگران در او شکل می گیرد، و رضایتی که او از مطالعه بدست می آورد، او را متکی به خود بار می آورد.
همچنین سوالاتی که دراثرمطالعه برای کودک مطرح می شود ومقایسه هائی كه او بین مسائل مختلف می كند، موجب می شود كه او را فردی خلاق تربیت کند.
بنابر آنچه گفته شد می توان اینطور برداشت کرد که نهادینه کردن یک سری اخلاقیات مثبت و بالا بردن قوه تفکر کودک از جمله پیامدهای کتاب خوانی برای کودک در روزها و سال های آغازین زندگی اوست.
نویسنده: کبری بهروز
امام علی عليه السلام :
إلهي كَفى لي عِزّا أن أكونَ لَكَ عَبدا، وكَفى بي فَخرا أن تَكونَ لي رَبّا؛
الهى! همين عزّت مرا بس كه بنده تو هستم و همين افتخار مرا بس كه تو خداوندگار من هستى.
خصال: ص420، ح14