عنوان: نقد و بررسی فرقه بهاییت از منظر قرآن و سنت
استاد راهنما: سرکار خانم تسبیحی
پژوهشگر: محبوبه طحانی
در این تحقیق بعد از ارائه کلیات، ابتدا تاریخچه پیدایش بهاییت را بررسی نمودهایم، بهاییت در حقیقت ریشه در شیخیه دارد که رهبر آن شیخ احمد احسایی میباشد، ایشان به خاطر تفکراتی مانند نظر خاصش در مورد معاد جسمانی مورد تکفیر علمای شیعه قرار گرفت؛ فرقه دیگری که ریشه در بهاییت دارد بابیه است که رهبر آن سید علیمحمد شیرازی میباشد، او مدعی نیابت خاصه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شد، بعد از مدتی ادعا کرد که او العیاذ بالله مهدی موعود است و خود را باب نامید، بعد از مدتی ادعای رسالت نمود و سرانجام بعد از توبه و توبهشکنی به دار مجازات آویخته شد، یکی دیگر از افراد برجسته که سرآغاز جنبش بهاییت میباشد میرزا حسینعلی نوری، ملقب به بهاءالله، است.
در ادامه به اعتقادات بهاییان پرداخته و نقد و بررسی نمودهایم که مهمترین آنها عبارت است از: تجلی خداوند در حسینعلی بهاء، نبوت او و منسوخ شدن ادیان گذشته و بحث در مورد معاد به معنای پایان مدت دین سابق و آغاز تشریع دین جدید. سپس در فصل سوم بعضی از احکام و فروع آنها را بیان نموده و عدم تطابق آن را با تمسک به فقه اسلامی و تفسیر بهطور اجمال بیان نمودهایم. احکام بهاییان در مورد طهارت و نجاست، وضو و تیمم، نماز و قبله، زکات و حج و نیز ازدواج با محارم و تعداد زوجات را بهعنوان نمونه بررسی کرده و نظر اسلام را در این موارد بیان کردهایم و در آخر در فصل چهارم تعالیم دوازدهگانه بهاییان را آورده و ضمن بررسی، سابقه آن در اسلام را بیان کرده و مشخص نمودهایم که این آموزهها ابتکار و نوآوری بهاییت نیست. آموزههای تحری حقیقت، وحدت عالم انسانی، وحدت ادیان، ترک تعصبات جاهلیه، تساوی حقوق زن و مرد، صلح عمومی و محکمه کبرای بینالمللی، تعدیل معیشت عمومی و رفع مشکلات اقتصادی و دیگر آموزهها بسیار خوب است؛ اما ضمن اینکه قبلاً اسلام به اینها پرداخته، بهاییت در عمل برخلاف این آموزهها رفتار نمودهاند و اینها ادعایی بیش نیست