نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (1)
نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (2)
نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (3)
- بازنگری در کتابهای حوزه توسط چه کسانی و تا چه مقدار قابل انجام است؟
هر استادی که حداقل سه دوره کتاب مکاسب و رسائل را تدریس کرده، میتواند این کار را انجام دهد.
اگر چنین کاری انجام گیرد، تمام موضوعات کتابهای مکاسب، رسائل و کفایه در طول سال تحصیلی خوانده شده و چیزی از مطالب باقی نخواهد ماند.
این نکته نیز باید گفته شود کتابهای مکاسب، رسائل و کفایه، کتابهای سطح عالی نیست، بلکه دروس خارج مرحوم شیخ و آخوند خراسانی میباشد. به عبارتی طلبه این کتابها (دروس خارج شیخ و آخوند) را یکبار در سطوح عالی فرا گرفته و بار دیگر دروس خارج فقه و اصول را بعد از این دروس، تلمّذ میکند.
در گذشته خواندن کتابهای اصولی در چند مرحله طراحی شده بود که کتابهای معالم، قوانین، قواعد اصول فقه، رسائل و کفایه را در بر داشت. همانگونه که طلبه در یادگیری ادبیات، گام به گام پیش میرود، در مباحث اصولی نیز باید طلبه را گام به گام پیش برد.
در ادبیات به طلبه گفته میشود: ابتدا «صرف میر» بخوان و سپس «تصریف»، «عوامل ملا محسن»، «هدایة»، «اُنموذج» و «صمدیة» را فرا بگیر؛ در مباحث اصولی نیز باید چنین شیوهای عملیاتی گردد.
صفحات: 1· 2