نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (1)
نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (2)
نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (3)
نقش اساتید در تحول نظام آموزشی و تهذیبی حوزه (4)
- شیوهی برگزاری امتحانات در حوزه اعم از شفاهی و کتبی چگونه است؟
امتحانات حوزه در چند سال اخیر خیلی بهتر شده؛ الآن تدوین سوالات بهگونهای است که طلبه را مجبور کرده تا کتاب را فراگیرد و با تلخیصخوانیِ فارسی نتواند جوابگوی سوالات باشد.
در امتحانات شفاهی باید این نکته در نظر گرفته شود که آیا به همان اندازه که استاد، متن را فهمیده، شاگرد هم به همان مقدار میفهمد!
برخی مواقع یک استاد با این که دو دوره کفایه را تدریس میکند (هر دوره ۴ سال طول میکشد) باز هم مطالب جدیدی از ریزهکاریها و رموز کفایه را به دست میآورد.
آیا از طلبهای که برای امتحان شفاهی مراجعه کرده، باید چنین انتظاری داشت؟ گاهی استاد آن چیزی که خود فهمیده و آن اشکالی که در ذهن خود به آن رسیده را از طلبه انتظار دارد. در امتحانات شفاهی، حفظ شخصیت طلبه و استاد او باید محترم شمرده شود و نباید ممتحِن، آن مطلبی را که خود فهمیده از طلبه درخواست کند؛ بلکه اگر طلبه از عهدهی متنی که به او دادهاند، برآید باید برای ممتحِن قابل قبول باشد.
صفحات: 1· 2